Ondernemen

Pakketpunten in winkels: 'PostNL verlangt steeds meer en denkt dat ze je bezitten'

Matthias Pauw • 30 november 2018 06:12 @mattpauw

Een pakketvervoerder van PostNL. Beeld © ANP

Pakketpunten van PostNL vind je tegenwoordig overal. Winkelketens en kleine ondernemers pikken een graantje mee van de online koopdrift van Nederlanders. Maar erg lucratief is het niet en er is ook chagrijn: "PostNL verlangt steeds meer en denkt dat ze je bezitten."

Om een pakketje op te halen of af te geven hoef je tegenwoordig bijna nooit ver te zoeken. Je vindt de pakketpunten bij sigarenboeren, supermarkten, bouwmarkten, boekenwinkels en ga zo maar door.

Vergoeding én meer verkeer

Handig voor de consument én voor de ondernemer, is het idee. De winkels krijgen namelijk per pakketje een vergoeding en kunnen aan het eind van het jaar ook nog een prestatiebonus krijgen, schrijft PostNL. Hoe hoog de vergoedingen zijn wil PostNL niet kwijt. Wel wijst het bedrijf erop dat een pakketpunt meer verkeer naar de winkel oplevert.

Dat erkent Cor, die in een filiaal van kantoorwinkel Winter op de Linnaeusstraat in Amsterdam werkt. "Er komen toch wel 30 of 40 mensen per dag extra." Die mensen kopen lang niet allemaal wat in de zaak, maar dat is volgens Cor niet zo'n punt. "Het kan er wel bij." En dus is alles meegenomen.

Verlengstuk van de klantenservice

Die mening delen ze niet overal, om het mild uit te drukken. Frans van Zundert is de eigenaar van een Primera-zaak op de Vleutenseweg in Utrecht en hij was helemaal klaar met PostNL vorig jaar, toen hij zijn pakketjespunt heeft opgedoekt.

"PostNL verlangt steeds meer en denkt dat ze je bezitten. Je wordt een soort verlengstuk van de klantenservice. Na een poosje ging 99 procent van mijn tijd erin zitten en het was nog geen 1 procent van mijn inkomsten", aldus Van Zundert.

Boze klanten

En dat was nog niet het ergste. De ondernemer had zijn buik vol van al het gedoe dat zo'n pakketpunt met zich meebrengt. Boze klanten, negatieve reacties: het was aan de orde van de dag. "Ze verwijten je dat iets er niet is, of het is niet goed of ze vragen of je het nog even in wil pakken."

En het levert allemaal maar bar weinig op. Kopen mensen dan niet ook wat als ze een pakketje afhalen? "Dat is een fabeltje", zegt Van Zundert. "We hebben het een paar maanden geturfd", en de resultaten waren bedroevend.

Strategische keuze

Een paar honderd meter verderop, in de Gamma, kan je ook pakketjes halen en brengen. Ook daar merken ze dat het behoorlijk veel werk kan zijn, zeker in deze drukke maanden.

"In de decembermaand en rond Black Friday is het heel druk", zegt Gamma-medewerker Johan. "Per dag zijn het er makkelijk 70 of 80, normaal tussen de 10 en de 40", schat hij. Die mensen moeten allemaal geholpen worden door de baliemedewerkers.

Extra werk

Of dat vervelend is? Johan moet er even over denken. "We zijn er niet altijd even blij mee. Het is een hoop extra werk, maar het is een strategische keuze."

In de roostering wordt er wel rekening gehouden met de extra taken, zegt de Gamma-medewerker. Maar of je echt iemand extra kunt betalen van de pakketjes?

Weinig geld

Van Zundert weet daarop het antwoord wel: Nee. Hij weet nog wat de vergoeding was per pakketje. "Ergens voor in de 20 cent", aldus de ondernemer. Dus dat tikt bepaald niet aan.

Stel dat de vergoeding 25 cent bedraagt, dan moet je dus 400 pakketjes op een dag verwerken om 100 euro vergoeding van PostNL te krijgen.

Bonus? Nee dank je

En die eindejaarsbonus dan? Van Zundert kan zich nog steeds opwinden als hij eraan denkt. "Ik sta hier niet om bonussen te verdienen. Zo werk ik niet", herinnert hij zich de gesprekken met PostNL. "Op een gegeven moment gaat er ieder jaar wat vanaf en dan zeggen ze: als je zoveel pakketten in een jaar doet krijg je een bonus."

Hij heeft geen moment spijt van het opzeggen van het contract met het postbedrijf. "Geen discussie meer, geen boze klanten, geen pakketten die kwaad op de grond worden gegooid." De extra aanloop mist hij ook niet, zegt Van Zundert. "Als ik afhankelijk zou zijn van PostNL kan ik de tent wel opdoeken."

Bron • RTL Z