Ondernemen

Van hobby naar startup: Dennis verkoopt peperdure handgemaakte schoenen

Gert-Jan Verstegen • 23 november 2018 15:34 @GJVerstegen

Een fabriek van herenschoenen in Italië. Beeld © Getty

Een paar leren schoenen van 5000 euro, handgemaakt in Italië en natuurlijk volledig op maat. Het is vanaf vandaag de business van Dennis van de Water. Met zijn startup The Hand wil hij online het hoogste segment herenschoenen aanbieden.

"Ik ben altijd schoenenliefhebber geweest", vertelt Van de Water. Tijdens zijn studententijd in Maastricht had hij een bijbaantje in een chique schoenenzaak. Daar ontstond zijn passie voor goede, handgemaakte en vaak ook dure schoenen.

Schoenenfabrieken bezoeken op vakantie

Het is een hobby die hem tijdens vakanties naar fabrieken bracht. "Een bezoekje als je in de buurt bent. Ook om schoenen te kopen." Hij verdiepte zich in schoenmakers en in manieren waarop schoenen gemaakt worden. Die kennis gebruikte hij weer om vrienden te helpen met het vinden van de juiste schoenen.

Maar daar bleef het altijd bij. Van de Water ging na zijn studie werken bij DSM. "Ik ben internationaal commercieel bezig geweest. Heb daar een goede boterham mee verdiend. Maar ik realiseerde mij ook: het is nog leuker om iets te doen met producten waar je een sterke affiniteit mee hebt."

Markt boven Van Bommel

Het idee voor een eigen bedrijf was geboren: The Hand. "Het is afgeleid van het handgemaakte karakter. In zo'n schoen zit dertig uur handwerk." Het is dan ook niet vergelijkbaar met de Zalando's en Van Harens van deze wereld. Hij mikt ook op een markt die boven Van Bommel en Van Gils zit. 

De goedkoopste merken in de webshop kosten ongeveer 450 euro. Vanaf een euro of 1000 krijg je schoenen die je helemaal zelf kunt samenstellen. Je kiest je eigen kleur en de leersoort die je mooi vindt. Vanaf 3000 euro gaat de schoenmaker aan de slag met schoenen die op maat gemaakt zijn.

Dennis van de Water

Geen winkel, toch fysiek contact

Maar hoe doe je dat zonder fysieke winkels en alleen een webshop? "We willen inspelen op online first, het nieuwe winkelen. Maar wel in combinatie met fysiek contact. Evenementen bijvoorbeeld."

Ook hoopt hij met zijn bedrijf samen te werken met bijvoorbeeld kleermakers en horlogeverkopers. "Mensen die dezelfde groep klanten bedienen", legt Van de Water uit. Of zelf op afspraak. De ondernemer komt dan thuis of op werk langs om op te meten en te passen. Het duurt daarna een tot drie maanden voor de klant zijn nieuwe schoenen in huis heeft.

Schoenmakers met een rijke historie

De schoenen worden gemaakt door schoenmakers die Van de Water zelf heeft geselecteerd. "Het moet een kwalitatief goede schoenmaker zijn en een faire prijs voor het product", zegt hij. Door zijn fabrieksbezoekjes kent hij tal van goede schoenmakers.

"Een tweetal schoenmakers uit Engeland met een rijke historie. Uit Italië natuurlijk ook, bekende schoenmaakfamilies. Daar hebben ze klassieke en vernieuwende modellen. In Spanje ook." Het instapmodel komt van het Portugese schoenenmerk Carlos Santos.

Avontuur

Hoe groot de doelgroep is voor zijn chique, dure schoenen weet Van de Water nog niet. Maar hij mikt op een breder publiek. "Van de liefhebber, bijvoorbeeld een middelbare schoolleraar, die eens in de zo veel jaar langskomt, tot de CEO die dat vaker in een jaar doet."

De zekerheid van een vaste baan gooit hij overboord om in dit avontuur te duiken. "Ik heb er wel vertrouwen in om hier een fulltime business uit te halen." Over een paar jaar hoopt hij in heel Europa klanten te hebben. Van minister Hugo de Jonge, die bekend staat om zijn chique, extravagante schoenen, heeft hij trouwens nog niets gehoord. Al ziet Van de Water hem ook graag als klant verschijnen.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen