Ondernemen

Rituals door grens van half miljard omzet: 'We zijn lekker onderweg'

Karin Husslage • 07 november 2018 16:52 @karinhusslage

Rituals-oprichter Raymond Cloosterman bij de opening van een nieuwe winkel. Beeld © Getty Images

Cosmeticaketen Rituals is stevig aan het groeien. Zo stevig zelfs, dat het bedrijf de omzetgrens van een half miljard euro gepasseerd is. Voor oprichter Raymond Cloosterman is dat nog lang niet genoeg. "In Europa staat alles nu op de rit. Nu gaan we de moeilijke fase in om op andere continenten te starten en door te breken."

De omzet van Rituals groeide in 2017 met een dikke 36 procent naar 544 miljoen euro, staat in de jaarrekening die pas net is gepubliceerd. Ook de winst groeide, en kwam uit op 75 miljoen euro. 

Een bijzondere mijlpaal voor het bedrijf dat achttien jaar geleden werd opgericht? "Ik ben er niet zo mee bezig eigenlijk", reageert Cloosterman nuchter aan de telefoon. "Ik heb wel een langetermijnplaatje in mijn hoofd van waar ik wil komen. Daar horen dit soort stappen bij natuurlijk."

Dit jaar 600 miljoen

Dit jaar gaat de omzet over de 600 miljoen euro heen, verwacht hij. En die eerste miljard, die ziet hij ook al aankomen. "Dat is wel een leuk dingetje, als we daar overheen gaan."

Waar is hij dan wel mee bezig? "Het merk op de kaart zetten als wereldmerk in de komende tien, twintig jaar. Een hele grote opgave", vertelt hij. "We zijn lekker onderweg, in Europa staat alles op de rit. Nu gaan we de moeilijke fase in om op andere continenten te starten en door te breken."

Andere continenten

In Amerika is het bedrijf dit jaar begonnen. "Daar zijn we aan het leren, zijn we nog klein", aldus Cloosterman. Het plan is om eind volgend jaar in Azië te starten, Cloosterman gaat er volgende week weer praten met mogelijke partners. "Het is nog te vroeg om te zeggen om welke landen het gaat." Het bedrijf is al wel actief met twaalf winkels in het Midden-Oosten.

Ondanks de aangekondigde groeiplannen in Azië en eerste stappen in de VS, komt de voornaamste omzet en groei nog steeds wel uit Europa en dan vooral dicht bij huis. 239 miljoen omzet wordt behaald in de Benelux, 272 miljoen in andere Europese landen. Slechts 33 miljoen wordt daarbuiten verdiend.

73 miljoen huur

Dit jaar opent de keten weer 100 winkels, vooral in Europa buiten Nederland, waarmee het totaal uitkomt rond de 750. Die winkels veranderen langzaamaan, vertelt Cloosterman, want er komen grotere winkels bij.

"We zijn ooit gestart met winkels van 75 vierkante meter. Nu hebben we zoveel nieuwe concepten dat we nieuwe winkels groter maken. Er opent er net eentje in België van 138 vierkante meter." Lachend voegt hij toe: "We hebben nieuwe records geboekt in huur."

In de jaarrekening van 2017 is dat terug te zien: de kosten voor huur gingen in 2017 omhoog met 23 miljoen naar 73 miljoen euro.

Investeringen

Komend jaar richt het bedrijf zich vooral 'op andere continenten'. Uitbreiding komt van nieuwe winkels, maar ook uit meer shop-in-shops, online verkoop en zogenoemde travelretail. Denk dan bijvoorbeeld aan een samenwerking met KLM. 

Cloosterman heeft ook geïnvesteerd in een nieuwe producten, zoals een machine waarmee je je eigen shampoo kunt samenstellen in de winkel. "Die komt in 50 winkels te staan eind dit jaar."

"Mensen komen bij ons als ze op zoek zijn naar een cadeautje, het is belangrijk dat we ze continu blijven verrassen. Alleen op die manier kunnen we relevant en actueel blijven."

Bron • RTL Z