Ondernemen

Mars maakt zich zorgen: jongeren willen cacaoproductie niet in

Maarten Veeger • 06 november 2018 14:39 @breakingsweep

Beeld © Getty

Het is een ongewone oproep van de cacaobranche aan het grote publiek, vooral bedoeld voor jonge mensen aan de start van hun werkzame leven. "Kom cacaobonen produceren." In Indonesië worden op initiatief van snoepfabrikant Mars millennials in een internetcafé enthousiast gemaakt.

De wereldmarkt voor cacao groeide de laatste honderd jaar met gemiddeld zo’n 3 procent per jaar. De verwachting is dat dat ook in de komende jaren zo zal groeien. Met name in Azië, waar het inkomen van de bevolking sterk is toegenomen, eten steeds meer mensen chocoladeproducten.

Armoede

Het probleem is dat boeren het produceren van cacao steeds minder interessant vinden. Omdat de productiviteit per hectare amper is toegenomen in de afgelopen honderd jaar, verdienen ze er weinig mee en blijven vaak veroordeeld tot een leven onder de armoedegrens.

Als het even kan worden kinderen naar school gestuurd en gestimuleerd iets anders te gaan doen. Zeker 90 procent van de cacao wordt op kleinschalig niveau geproduceerd.

Vrees voor cacaotekort

De chocolade-industrie vreest daardoor dat er in de toekomst onvoldoende cacao wordt geproduceerd. In Indonesië, de derde cacaoproducent ter wereld, daalt de productie dit jaar naar verwachting van 295.000 ton naar 275.000 ton.

De Jakarta Post meldde dat dat komt omdat de bomen die er nu staan, te oud worden en omdat boeren besluiten te stoppen of andere meer lucratieve gewassen zoals palmolie te gaan verbouwen. Zes jaar geleden werd er nog meer dan 400.000 ton geproduceerd. Het grootste deel van de productie vindt plaats op Sulawesi.

Als nieuw aangeplante cacaobonen vruchtbaar worden kan de cacaoproductie in Indonesië oplopen tot 600.000 ton, zo rekenden de Indonesian Cocoa Organisation uit. Er zijn alleen nog boeren nodig om het werk te doen. 

Wifi als lokkertje 

De Indonesische Cacao Organisatie is nu ondersteund door Mars een programma gestart om millennials enthousiast te maken. Het slechte imago van het leven van de cacaoboer moet onder meer in internetcafés en met striptekeningen worden verbeterd.

"We hebben een café met wifi, veel foto’s en objecten over de cacao-industrie. Het trekt jongeren vanwege de wifii", zegt Arie Nauvel Iskandar van de Indonesian Cocoa Organisation en directeur bij PT Mars Symbioscience Indonesia tegen Bloomberg. "Het is een van de manieren om cacao te introduceren bij jongeren."

Een woordvoerder van Mars Nederland voegt daaraan toe dat er een programma is om boeren ook meer werk uit de handen te nemen, hun grond te irrigeren en te bemesten. En projecten om boeren meer ondernemend te maken. Zo wordt ze uitgelegd hoe ze in de periodes tussen de twee oogsten per jaar in kunnen werken aan het kweken van jonge cacaoplanten. 

West-Afrika

De cacaoproductie staat wereldwijd onder druk. Ook in West-Afrika, waar driekwart van de wereldproductie plaatsvindt, raken cacaoboeren niet uit de armoede en zoeken naar andere gewassen of een ander bestaan. Grote cacaoproducenten helpen boeren met het efficiënter maken van de productie maar omdat boeren vaak zeer kleinschalig werken, is dat een moeizaam proces.

Ook lijden boeren onder de sterke fluctuaties in de cacaoprijs. Dat wordt veroorzaakt door de weersomstandigheden en speculerende handelaren op de wereldcacaomarkt.

13 november 21.30 op RTLZ: Nederland Cacaoland

RTL Z maakte in samenwerking met RTL Nieuws een documentaire over de Nederlandse cacao-industrie. 13 november is de uitzending. Kijk hier alvast de introductie.


Bron • RTL Z