Ondernemen

PostNL-startup Stockon gestopt met boodschappen via pakketpost

Claartje Vogel • 29 oktober 2018 11:55 @claartjevogel

PostNL bezorgt de boodschappen van startup Stockon. Beeld © Facebook Stockon

Stockon, de bezorgdienst voor boodschappen die begin dit jaar live ging, maakt volop reclame met 'klimaatneutrale boodschappenbezorging'. Hoe gaat het nu met deze boodschappen-app?

Stockon ging in februari live, als nieuwe concurrent van boodschappenbezorgers Albert Heijn en Picnic. De belofte: gemakkelijk bestellen via een app en gratis 'klimaatneutrale' bezorging in heel Nederland. Belangrijk verschil met de andere aanbieders: de startup richt zich op spullen die langer houdbaar zijn.

Retailexpert Paul Moers twijfelde bij de start aan het verdienmodel. "Supermarkten verdienen op verse producten. En die productgroep laat deze startup links liggen. Houdbare producten hebben veel minder marge. Het feit dat ze nog geen vers aanbieden, vind ik bijna dodelijk", zei hij.

Waren zijn zorgen terecht? Hoe gaat het nu met Stockon?

Grote campagne

"We leveren inmiddels twee keer zoveel producten en hebben wat zaken veranderd", reageert directeur Stephan Bosman. "We zijn daarom een grote campagne begonnen om voor het eind van het jaar nog extra te groeien."

Stockon-boodschappen werden in eerste instantie bezorgd door PostNL. Dat is inmiddels veranderd, want er zaten nadelen aan de pakketservice, vertelt de directeur van Stockon. "We kregen nog wel eens opmerkingen over de manier waarop we producten inpakten."

Pakketbezorging bleek niet zo veilig voor breekbare producten. "Onze dozen gingen door hetzelfde sorteersysteem als andere pakjes", vertelt Bosman. "De dozen werden gestapeld, er werd mee geschud. Als een pot tomatensaus via de pakketpost werd bezorgd, moest er bubbeltjesplastic omheen. En bij kleine bestellingen moest er opvulmateriaal in de doos om beschadigingen te voorkomen."

Gefinancierd door PostNL

Stockon ontstond in 2017 als onderdeel van PostNL. Het concept werd uitgewerkt door Bosman, voormalig ceo en aandeelhouder van vakantievergelijkingssite Zoover. Het bedrijf kreeg geld van de postgigant en PostNL-bezorgers brachten in eerste instantie de boodschappen rond.

Op het kantoor van het bedrijf in Utrecht vind je dan ook geen enkele pot pindakaas of fles cola. De producten komen rechtstreeks uit een distributiecentrum in Barendrecht.

Van pakketpost naar 'foodnetwerk'

Niet handig en milieuvriendelijk dus. Voor producten als melk en brood bleek de pakketdienst al helemaal niet geschikt. PostNL heeft ook al jaren een Food-netwerk en daar maakte Stockon ook deels gebruik van. Sinds eind augustus gebruikt de startup alleen nog deze bezorgdienst speciaal voor voedsel.

Enige nadeel: terwijl de pakketdienst ook overdag bezorgt, leveren de Food-bezorgers van PostNL alleen in de avonduren, in tijdvakken van twee uur. "Maar het voordeel daarvan is weer dat je precies weet wanneer je boodschappen aankomen", vertelt de directeur.

Verder worden de boodschappen ingepakt in papieren tassen en koelkratten. "Zo hoeven we het milieu niet extra te belasten en komen je boodschappen toch heel aan", zegt hij. "De klantervaring is ook beter. Bezorgers komen met een krat aan de deur en pakken daar de tasjes uit."

Voortaan ook vers

Voornaamste reden om helemaal over te gaan op het Foodnetwerk, was dat hij nu ook verse producten kan leveren. "Sinds september bezorgen we ook zuivel, rechtstreeks uit de FrieslandCampina-fabriek."

Bosman vertelt dat het doel is om alle wekelijkse boodschappen te leveren. "De repeterende boodschappen, daar zijn wij voor. Dat zijn toiletrollen en potten pindakaas, maar ook verse producten als melk, brood, eieren en komkommers."

Nu levert Stockon dus ook melk en yoghurt, later dit jaar volgen groente, fruit en brood. Hij denkt dat hij daarmee juist kan concurreren met de grote namen in de markt. "Albert Heijn en Jumbo leveren uit hun magazijn, wij leveren rechtstreeks vanaf de producent. Daardoor zijn producten super vers en langer houdbaar."

Online boodschappen in Nederland

Albert Heijn is op het terrein van online boodschappen op dit moment koploper in de markt met een geschatte omzet in 2017 van 400 miljoen euro. Jumbo volgt met 100 miljoen euro. Verderop in de ranglijst staan Plus, Hoogvliet en Picnic. 

Stockon wil geen concrete cijfers geven over de omzet. Wel zegt Bosman dat PostNL wekelijks 'duizenden' Stockon-boodschappenpakketten aflevert. "Daar zitten veel klanten bij die nog nooit eerder online boodschappen besteld hebben", zegt hij. "Wij bezorgen namelijk ook in de kleinste, meest afgelegen dorpen waar onze concurrenten niet komen."

Kleine speler

Om in te schatten hoe Stockon het doet ten opzichte van de concurrentie, kunnen we wel app-downloads vergelijken. Apple geeft geen cijfers van downloads, maar marktleider Android (goed voor 69 procent van de Nederlandse markt) wel.

Op Android is Stockon 50.000 keer gedownload, Picnic en Jumbo meer dan 500.000 keer. De Appie-app van Albert Heijn staat op meer dan 1 miljoen downloads. Helemaal eerlijk is deze vergelijking niet, want met de supermarkt-apps kun je behalve boodschappen bestellen ook bijvoorbeeld recepten zoeken.

Het is duidelijk dat de PostNL-startup nog lang niet zo groot is als zijn concurrenten. "Ons doel is een belangrijke speler te worden", zegt Bosman. "Maar ik ben realistisch: dat duurt nog wel twee tot drie jaar."

Hoe wil hij consumenten overtuigen? "We rekenen geen bezorgkosten, bezorgen overal en onze verse producten zijn verser dan bij de concurrent, omdat we rechtstreeks uit de fabrieken leveren. En tot slot willen we zo milieuvriendelijk mogelijk bezorgen. Ook al zijn prijs en gemak voor consumenten het belangrijkst, duurzaamheid speelt steeds vaker mee."

Meerderheid shopt offline

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek stijgt het percentage Nederlanders dat online levensmiddelen of cosmetica koopt ieder jaar, maar toch doet de overgrote meerderheid nog steeds zijn boodschappen in de supermarkt. Het omzetaandeel van online in de totale supermarktomzet steeg van 2,1 procent in 2016 naar drie procent vorig jaar, becijferde marktonderzoeker GfK. De onderzoekers verwachten dat de online omzet van supermarkten dit jaar met 27 procent stijgt.

Bron • RTL Z