Ondernemen

Vervoerders slaan alarm om verduurzaming personenbusjes, 'te duur'

11 oktober 2018 12:05

Personenvervoerders zeggen dat ze willen verduurzamen, maar regels dit in de weg staan. Beeld © ANP

Bedrijven en ondernemers in het personenvervoer slaan alarm. Ze willen hun wagenpark wel verduurzamen maar nieuwe Europese regels zouden roet in het eten gooien en elektrisch rijden voor chauffeurs te duur maken.

Nu nog mag iedereen binnen de Europese Unie met een B-rijbewijs een voertuig besturen met een maximaal gewicht van 3500 kilogram. Voor bedrijven en ondernemers die goederen of personen vervoeren met een dieselbus, is dat voldoende.

Alleen gaan de regels in het kader van de verduurzaming veranderen binnen de EU. Ook de CO2-uitstoot van busjes moet verminderd worden en bij steeds meer aanbestedingen, zo stellen de RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer, is het emissieloos vervoeren van personen een eis.

Alleen uitzondering voor pakketbezorgers

Alleen zijn veel volledig elektrische busjes zwaarder dan 3500 kilogram en is dus een busrijbewijs (D-rijbewijs) nodig. "Dat behalen kost tijd en duizenden euro's per chauffeur", zegt Martijn van Leeuwen van de BIOS-groep personenvervoer dat 300 busjes en auto's heeft rondrijden.

In navolging van zijn verhaal in de Telegraaf, zegt hij tegen RTL Z: "Voor koeriers die pakketjes rondbrengen, wordt die grens wel opgehoogd naar 4250 kilogram voor een periode van 5 jaar. Wij willen dat dit ook voor personenvervoer gaat gelden."

'Met rug tegen muur gezet'

Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, heeft geen enkel begrip voor het Europese besluit. "Het staat haaks op het gezamenlijk streven om zowel de klimaat- als luchtvervuilingsproblemen terug te dringen", stelt hij in een persbericht.  

Bedrijven worden volgens de branchevereniging met hun rug tegen de muur gezet. Voorjaar 2019 gaan de nieuwe Europese regels in, KNV-voorzitter Bertho Eckhardt: "Dat zou betekenen dat het werk van een kleine 15.000 chauffeurs binnen het zorg- en leerlingenvervoer abrupt stil komt te liggen."

Kwestie bespreken in Brussel

Volgens Van Eijck kan het niet zo zijn dat ondernemers enerzijds worden verplicht hun producten en vervoersdiensten snel te verduurzamen, terwijl ze aan de andere kant worden tegengewerkt en op kosten worden gejaagd bij de uitvoering van die wens.

De partijen willen dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de kwestie 'zo snel mogelijk' bespreekt in Brussel. Een woordvoerder van de minister laat weten dat ze de frustratie begrijpt en dat de kwestie al in Brussel besproken is maar dat er geen ontheffing komt voor personenvervoer.

"Waar mogelijk zullen wij de branche steunen en samen naar alternatieven kijken", aldus de woordvoerder. Omdat er nog gekeken wordt naar alternatieven kan hier niet specifieker ingaan op mogelijke oplossingen. 

Bron • RTL Z