Ondernemen

Insignety wilde sieradenmarkt opschudden, maar is nu failliet

Mathijs Smit • 04 september 2018 12:43 @Mathijs__Smit

Insignety maakt ringen met hartslag en vingerafdruk. Beeld © Insignety

Begin dit jaar zei de innovatieve ringenmaker Insignity klaar te zijn om de sieradenmarkt op te schudden. Negen maanden later is het ambitieuze bedrijf, dat gespecialiseerd was in gepersonaliseerde ringen al failliet.

Insignety werd in 2014 opgericht door sieradenmaker Mark Bos, die ambachtelijke technieken wilde combineren met technische innovaties.

Hartslag op trouwring

Zo maakt het bedrijf ringen waarin biometrische gegevens, zoals hartslag en vingerafdruk, van de dragers zijn verwerkt. Klanten kunnen bijvoorbeeld hun hartslag registreren op het moment dat zij een huwelijksaanzoek doen, en die lijn laten verwerken in een trouwring.

"Insignety wil de traditionele wereld van juwelen opschudden door het gebruik van technologische innovaties", zei oprichter Bos begin dit jaar in vakblad De Juwelier.

Shop-in-shops

De ringen verkocht het bedrijf via shop-in-shops bij geselecteerde juweliers en trouwboetieks in Nederland en daarbuiten. Volgens Bos zou Insignety dit jaar 250 nieuwe verkooppunten openen.

Via toonbanken met speciale software kunnen klanten daar hun trouw- of gelegenheidsring vormgeven en bestellen. "Het is een nieuw retailconcept, waarbij klanten geen standaardproduct kopen, maar een uniek product creëren", aldus Bos.

Luxueuze winkel

Daarnaast opende Insignety in december een eigen flagship store in de chique Amsterdamse Van Baerlestraat. "Dat is een prachtige winkel, waar klanten de hele collectie konden zien", aldus curator Marloes de Groot.

Nog geen jaar na de opening van de luxe winkel is Crown Jewels BV, het bedrijf achter Insignety bankroet. Vorige week blijkt het faillissement te zijn uitgesproken. "Zonde dat zo'n mooi bedrijf failliet is. Er zit een interessant softwareproduct achter, maar dat alles gaat ook gepaard met flinke kosten", aldus de curator.

Financieringsprobleem

Oprichter Bos wijt het faillissement aan financieringsproblemen. "We hebben een lange aanloop gehad met de ontwikkeling van de software. Dat heeft veel geld gekost. Net toen we met het merk op de markt kwamen, ontbrak daardoor het geld voor marketing."

Volgens de oprichter had het bedrijf nog 2,5 miljoen euro nodig, maar wilde de externe financier Sjak Kuipers dat geld niet meer investeren. "Daardoor liepen de schuldeisers op, en werd de zaak onhoudbaar." Investeerder Kuipers werd vermogend bij beurshandelsbedrijf Flow Traders.

Bos erkent dat er in de zomer weinig werd verkocht. "Dat is nu eenmaal zo; in de zomer wordt wel getrouwd, maar de ringen worden vanaf de herfst besteld. Dan wreekt zich dat onze investeerder deze markt niet echt begrijpt." 

Doorbraak

Zuur voor Bos, die zegt dat het bedrijf op het punt van een wereldwijde doorbraak stond. "We hadden een deal met de retailgigant Signet, dat vijf grote winkelketens met 3800 vestigingen heeft. Voor de kerst zouden we starten in tien grote winkels in het Verenigd Koninkrijk."

De oprichter zegt met het faillissement dan ook 'een gekke trip' te beleven. "Het is een bizarre gebeurtenis. Op het moment van de nabije doorbraak moest ik gisteren 34 werknemers uitzwaaien. Nu zit ik in een leeg kantoor. Ik kan er met mijn kop nog niet helemaal bij."

Nieuw leven

Oprichter Bos en curator De Groot achten de kans op een doorstart van de failliete vennootschap klein. "Een doorstart zou lastig zijn, mede omdat de software en merkrechten in andere vennootschappen zitten", aldus De Groot.

Wel kijkt Bos of er nog mogelijkheden zijn om het merk met nieuwe financiers nieuw leven in te blazen. "Die kans bestaat. Er zijn geïnteresseerde partijen. En het merk en de software vallen niet in het faillissement. Ik zal niet laten gebeuren dat het merk verloren gaat."

Bron • RTL Z / Mathijs Smit