Ondernemen

Derk Sauer koopt Moscow Times terug, wil verdienen aan Chinezen

Maarten Veeger • 24 juli 2017 15:44 @breakingsweep

Beeld © Getty Images

Derk Sauer koopt de Engelstalige nieuwssite The Moscow Times. Het moet een voorbeeld worden voor Russen die onafhankelijke journalistiek bedrijven. "Het geld verdien ik met de Chinese variant", zegt Derk Sauer tegen RTL Z.

"The Moscow Times dreigde te stoppen. Dat vond ik ontzettend jammer want 25 jaar geleden was de krant mijn eerste project in Rusland. En nu het een moeilijke tijd is voor de Russische media wil ik ruimte bieden voor onafhankelijke journalistiek", zegt Sauer.

Verdienen gaat hij waarschijnlijk niet met aan zijn nieuwste acquisitie. "Het heeft iets met idealisme te maken al vind ik dat een beladen woord. Het is gewoon 25 jaar historie van mijzelf in Rusland. Ik heb er veel verdiend en vind het logisch om dit te proberen. Om iets terug te geven."

Papier geschrapt

Sauer richtte in 1992 The Moscow Times op. In de loop der jaren werd hij een succesvol mediaondernemer in Rusland. Hij introduceerde samen met zakenpartner Annemarie van Gaal onder meer Cosmopolitan en Playboy in Rusland. In 2005 verkocht hij de uitgeverij die toen drie kranten en dertig tijdschriften kende aan het Finse Sanoma.  

The Moscow Times kwakkelde de laatste jaren waarin nauwelijks in de krant werd geïnvesteerd. Deze maand is de gratis papieren versie geschrapt en gaat de krant online verder. Met een team dat Sauer in de afgelopen weken uitbouwde tot tien medewerkers wil Sauer via de site verhalen brengen die andere internationale media die verslag doen vanuit Moskou laten liggen.

"Er gebeurt zoveel meer dan Poetin en het Kremlin in Rusland", zegt Sauer. "Zo lezen we in het westen vooral de verhalen over Russische hackers. Maar Russische IT-specialisten behoren tot de beste ter wereld en tech startups hebben vaak succes tot in de Verenigde Staten. Ook in de landbouw zijn er grote ontwikkelingen. En over de Russische milieubeweging hoor je nooit iets in het buitenland. Ze zijn erg actief, al komt dat het Kremlin niet altijd goed uit."

Chinese lezers

Het zijn verhalen die vaak alleen de bovengemiddeld in Rusland geïnteresseerde mensen zullen boeien, erkent ook Sauer. "Maar ik ben ook uitgever en zoek ook naar de mogelijkheden om geld te verdienen."

Dat is bijvoorbeeld met de Chinese versie van de krant. "Tot nu toe hadden we een maandelijkse bijlage in het Chinees. Met tips over uitgaan, de leukste toeristische attracties en dat soort zaken. Die doet het goed omdat in tegenstelling tot het aantal westerlingen de toeristen en expats uit China in aantallen flink toenemen. Voor de Chinezen werken we aan een weekeditie en misschien wordt dat een uitgave die nog frequenter wordt. Die blijft ook op papier verschijnen. De adverteerders zijn warenhuizen en luxemerken."

Eigenaar via een omweg

Sauer kon als buitenlander niet zomaar eigenaar worden van een Russisch medium. Sinds enkele jaren is er een wet die buitenlanders verbiedt een belang te nemen dat meer dan 20 procent is. Hij richtte daarom een Russische stichting op. "Ik leid die stichting. En daarmee ook de krant."

Veel last van tegenwerking door Russische autoriteiten verwacht Sauer niet. "Ons nadeel is ons voordeel. We zijn klein. En Engelstalig. En daarmee opereren we in de luwte. We zitten de Russische autoriteiten minder in de weg. En veel van onze lezers wonen in het buitenland."

Toch denkt hij wel voor wat commotie te kunnen zorgen in Rusland. "The Moscow Times is een begrip. Via sociale media hebben we ook een groot bereik. The Moscow Times telt 2 tot 3 miljoen bezoekers per maand, heeft 750.000 volgers op Facebook en 130.000 op Twitter."

Bron • RTL Z / Maarten Veeger