Ondernemen

Joep Verbunt wil beddenmarkt opschudden

Saskia van Huijgevoort • 11 september 2016 13:58 @Saskia_vanH

Joep Verbunt Beeld © Charlotte Odijk

Marketeer en ondernemer Joep Verbunt organiseerde eerder al een disco in de supermarkt, een tomatengevecht op de Dam en een bubbelbadbioscoop, maar vindt het nu tijd om zijn creatieve geest te gebruiken voor een PR-campagne van zijn eigen bedrijf. Hij wil de beddenmarkt flink opschudden met een nieuw concept.

Met zijn bedrijf 'Matt Sleeps' gaat hij matrassen aan de man brengen. Een beetje een suf product, dat geeft hij zelf ook toe. Sterker nog: dat bracht hem juist op het idee. "Er valt nog zoveel te verbeteren in deze markt. Elk matras wordt aangeprezen met technische termen en in vakjargon."

Het idee ontstond toen hij zelf opzoek ging naar een goed matras. Een zoektocht die mislukte, vanwege de talloze keuzes en ontransparante markt. "Uiteindelijk bleef ik mij mijn Ikea-matras", zegt hij.

Idee gekregen door tv-programma

Een uitzending van de Rekenkamer trok hem uiteindelijk over de streep om het idee eens écht te onderzoeken. "Het bleek dat het helemaal niet veel geld hoefde te kosten om een goed matras te maken. Ik zag een concept in Amerika dat daarop insprong en toen dacht ik: "Daar kan ik ook wat mee doen", vertelt hij.

Een lang proces volgde. De TU Delft werd ingeschakeld om informatie in te winnen en de grootste matrasfabrikanten van Europa mochten langskomen om te vertellen welke materialen nou echt lekker liggen.

Thumbnail

'Al die nieuwe innovaties zijn marketingtrucs'

"Matrasverkopers willen steeds weer wat anders: verkoelende gel of nieuwe schouderstukken. Dat is een marketingtruc en daar ben ik niet in geïnteresseerd", zegt hij. "Ik wil gewoon weten wat nou echt lekker ligt."

De testprocedure die daarna volgde ging nét even anders dan bij de meeste producenten. Gasten van drie hotels kregen elke dag een ander matras. Daarna mochten ze een enquête invullen over de kwaliteit. De beste prototypes werden nogmaals getest, op een feestje. "Gasten konden de matrassen uitproberen en vertellen welke zij het lekkerst vonden liggen."

Uiteindelijk bleef er één over. Volgens Verbunt "de allerbeste", benadrukt hij. "Mijn oplossing is een kwaliteitsmatras betaalbaar te maken door de keuze te beperken tot één model en het alleen online te leveren in tegenstelling tot werken met showroom zoals de markt nu doet."

Uitproberen in een Hangover Bar

Goed verhaal, maar daar ga je de beddenwereld natuurlijk niet mee opschudden. Daarom bedacht Verbunt weer eens een slimme campagne. In het laatste weekend van september nodigt hij iedereen uit om de matrassen zelf te komen testen. Daar moet je wel één ding voor doen en dat is jezelf de avond ervoor flink klemzuipen. De matrassen liggen namelijk in een 'Hangover Bar'.

Elk bed is voorzien van een tv-scherm waarop de 'patiënten' een film kunnen bekijken. Om de kater ook daadwerkelijk te bestrijden, kan je een maaltijd bestellen en zijn er gezonde drankjes. "Op die manier lig je echt wat langer in een bed en kan je zelf bekijken of je het wat vindt", verklaart hij. 

Thumbnail

Bedrijven willen steeds vaker van hun producten 'een beleving' maken

Slimme stunt, en het is niet de eerste keer dat Verbunt zo'n actie bedenkt. Met zijn PR-evenementenbedrijf Shoreditch Agency bedacht hij eerder samen met Heineken en Redbull een bubbelbadbioscoop. En voor een actie van bezorgservice Foodora toverde hij de Amsterdamse Arena en de Wallen om tot restaurant. 

Een trend in de marketingwereld: bedrijven proberen hun producten steeds vaker aan de man te brengen door 'een beleving' toe te voegen. En dat werkt. "Veel evenementen onthoud je over jaren nog steeds. Het zijn unieke dingen en nooit duur. Over tien jaar vertel je nog steeds dat je een keer aan een tomatengevecht op de Dam hebt mee gedaan."

'Ik schakel snel'

Het is best een uitdaging om twee bedrijven te runnen, maar Verbunt vindt het geen probleem. "Ik ga van het ene project naar het ander: telkens heb ik dan weer een nieuwe ingeving. Dat vind ik juist leuk: ik schakel snel en houd niet van sleur."

Maar komt hij zelf dan wel toe aan ontspanning, terwijl hij bezig is om die voor anderen te verzorgen? "Ja hoor", lacht hij. "Alhoewel ik soms wel merk dat ik nog helemaal hyper ben als ik terugkom van werk. Dan moet ik even afkoelen. Maar gelukkig heb ik nu een heel fijn matras, haha."

Bron • RTL Z