Ondernemen

Miljoenen voor Rockstart's wereldwijde ambities

Michaël Niewold • 23 maart 2016 18:13 @michaelniewold

Beeld © Oscar Kneppers

De Amsterdamse start-uphub Rockstart bestaat deze week vijf jaar en is klaar om de wereld te gaan veroveren. "We hebben bewezen dat wat we doen werkt en willen nu meer ondernemers op weg helpen", zegt oprichter Oscar Kneppers tegen RTL Z.

In de vijf jaar dat het bedrijf nu bestaat, begeleidde het 78 bedrijven met hun zogeheten acceleratorprogamma's. In die programma's van vijf maanden worden start-ups met personeel en een product klaargemaakt tot een bedrijf waar in geïnvesteerd kan worden. Dat gebeurt in drie thema's: web & mobile, smart energy en digital health. De bedrijven die geselecteerd worden gaan in een soort van snelkookpan, waarin Rockstart ze met advies klaarstoomt voor de volgende stap. 

"Een start-up is geen bedrijf maar een klein experiment dat grote risico's neemt op zoek naar een businessmodel, je bent in die eerste fase heel kwetsbaar omdat iedere fout die je kunt maken, fataal kan zijn. In de accelerator worden die fouten in een gecontroleerde omgeving gemaakt, waardoor het niet het einde van het bedrijf is", legt Kneppers het belang van zijn acceleratorprogramma's uit. Zo krijgen start-ups begeleiding op het gebied van personeelsbeleid, want 'het romantische idee van een bedrijf starten met vrienden, valt vaak na een maand uit elkaar'.
 
'Geen ideeën op een bierviltje'
De accelerator programma's zijn populair, voor het laatste programma van web & mobile meldden zich 760 start-ups aan, uit 63 verschillende landen. Dat geeft Rockstart de gelegenheid om streng te selecteren. Allereerst moeten bedrijven vallen binnen een van de drie thema's. Daarnaast mag het bedrijf maximaal 1000 dagen oud zijn en moet het een technologie georiënteerde innovatie hebben die internationaal uitgerold kan worden. "Het moet meer zijn dan een idee op een bierviltje", benadrukt Kneppers, die merkt dat de kwaliteit van de start-ups die zich aanmelden omhoog gaat en dat het steeds meer bedrijfjes uit het buitenland komen. "De komende accelerator start met maar twee Nederlandse start-ups en die trend zet zich door."

Thumbnail

Kneppers is blij met de miljoeneninvestering van stichting DOEN, want na vijf jaar werken 'on a shoestring' is het wel fijn om te kunnen investeren in meer ervaren krachten, vertelt hij. "We waren gewend om met weinig middelen te werken, net als de start-ups die we begeleiden, en dat is ook leuk, maar we konden niet altijd investeren in de juiste mensen en dat gaan we nu wel doen."
 
Wereldwijde expansiedrift
Het bedrijf wil behalve het team uitbreiden, ook vestigingen openen in Singapore en Bogota. Dat is nodig om 24 uur per dag actief te kunnen zijn, aldus Kneppers. Bogota als vestigingsplaats was ook niet de eerste gedachte van hem, Brazilië lag als grootste Zuid-Amerikaanse land meer voor de hand, legt hij uit. Maar omdat dit land erg ambtelijk en gesloten is en het verdiende geld moeizaam het land uit te krijgen is, viel het af. Daarnaast wordt er Portugees gesproken, terwijl Spaans in de rest van het continent de voertaal is. Argentinië viel ook af, omdat het land te instabiel is, waarna de keuze op Colombia viel.
 
Behalve de miljoenen is stichting DOEN ook een fijne partner voor Rockstart om de ambities van het bedrijf in Zuid-Oost Azië en Afrika gestalte te geven. De stichting, nauw verbonden aan onder meer de Postcode Loterij,  heeft daar een wijdvertakt en ervaren netwerk, waardoor Rockstart makkelijker toegang kan krijgen tot geld, talent en landen, hoopt Kneppers. "Hun gedrevenheid om met duurzaam ondernemerschap de wereld te verbeteren, past heel erg bij ons", legt Kneppers uit.
 
'Zo veel mogelijk ondernemers bereiken'
Met de acceleratorprogramma's investeerde Rockstart vorig jaar een omzet van zo'n 2,5 miljoen euro, de verhuur van kantoren aan 60 bedrijven in hun Amsterdamse Rockstart Spaces, events en investeringsmanagement is goed voor zo'n 2,5 miljoen euro aan omzet. Daarnaast bouwt Rockstart aan een portfolio van bedrijven die ze op weg hebben geholpen, door er een minderheidsbelang van 8 procent in te houden. Daar verdient het bedrijf nog niet aan, maar de succesvolle crowdfundactie van Peerby laat wel zien dat de aanpak werkt en "nu weet ik zeker dat ze de huur voor Rockstart Spaces kunnen blijven betalen", grapt Kneppers.

Thumbnail

 Vorig jaar lukte het ook voor het eerst om een kleine winst te boeken, maar omdat het bedrijf nu serieus gaat investeren zal het dit jaar waarschijnlijk weer in de rode cijfers terechtkomen. Maar dat is niet erg, vindt Kneppers: "Het doel is niet om zo veel mogelijk winst te maken, maar om zo veel mogelijk ondernemers te bereiken."
 
Trots op vijf jaar Rockstart
Terugkijkend op vijf jaar Rockstart is Kneppers trots op wat er is bereikt: "We hebben bewezen dat er behoefte is aan wat wij doen: het helpen van ondernemers in een cruciale fase van hun bedrijf. Wij hebben met vele anderen serieus bijgedragen aan het verlagen van de drempel om een bedrijf te beginnen", zegt hij. Hij is optimistisch over de komende vijf jaar: "Als je tientallen bedrijven kunt helpen, dan kun je dat ook met duizenden."
 
Het aantal bedrijven dat Rockstart over vijf jaar heeft geholpen is voor hem dan ook een belangrijkere meetlat voor succes dan omzet of winstcijfers. "Dat klinkt alsof ik het niet belangrijk vind, maar dat is niet zo. Winst is een maatstaf om terug te kijken, maar ik vind het belangrijker om zo veel mogelijk ondernemers te helpen, ook als dat ten koste gaat van méér winst maken", legt hij zijn filosofie uit. Hij verwijst naar Silicon Valley, waar acht van de tien nieuwe techbedrijven naar 'de kloten gaat'. "Bij ons halen hooguit twee van de tien het niet, dat is een serieuze verbetering en dát vind ik relevant."

Thumbnail

 Kneppers wil niet zeggen op welke start-up hij het meest trots is: "Ik heb twee kinderen, die zijn allebei fantastisch. En ook als je tien kinderen zou hebben, zijn ze allemaal fantastisch. De een geeft je wat meer kopzorgen op de kleuterschool, de ander in pubertijd maar dat verandert daar niets aan. Dat is met bedrijven net zo."

Bron • RTL Z