Ondernemen

'Guerillamarketing Unilever op Rollende Keukens niet handig'

Chris Koenis • 07 september 2016 12:51 @chriskoenis

Een van de foodtrucks tijdens het Weekend van de Rollende Keukens (archieffoto). Beeld © ANP

Product placement anno 2016 of gewoon een hele onbeschofte actie? Stichting Rollende Keukens is in ieder geval woest op Unilever, dat in het geheim zijn Conimex-curry's verkocht op het eetfestival en sleept het bedrijf voor de rechter.

Rollende Keukens eist 100.000 euro schadevergoeding van Unilever, zo maakte ondernemer Igor Sorko van Rollende Keukens bekend bij BNR Nieuwsradio. Volgens hem heeft het bedrijf via Conimex zijn handelsmerk doelbewust geschonden. Dit terwijl zij vooraf nadrukkelijk geen toestemming kregen voor uitbaten van een foodtruck en het uitdelen samples op het festivalterrein.

Slinkse omweg

Maar via een slinkse omweg kwam Unilever toch binnen op het populaire festival, dat het afgelopen pinksterweekend op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein zo’n 100.000 bezoekers trok. Via een marketingbureau benaderde Unilever een foodtruckondernemer om zich in te schrijven voor het festival. 

Zo werden nietsvermoedende bezoekers van de 'Hurry for Curry'-foodtruck Conimex-producten verkocht, zonder de merknaam ter plekke bekend te maken. Unilever was zelfs zo brutaal om er nadien een hele marketingcampagne aan vast te koppelen. "Toen we dat zagen, werden we natuurlijk helemaal gek", vertelt Sorko tegen het Parool.

Product placement

"Niet handig", zegt ook marketing- en merkenexpert Paul Moers. "Wanneer het merk en concept Rollende Keuken is vastgelegd mogen grote merken daar niet zo maar naar binnen lopen. Deze vorm van guerillamarketing doet het imago van Conimex ook geen goed. Deze flauwekul heeft een bedrijf als Unilever niet nodig."

Verkoopdeskundige Daniëlle de Jonge noemt de actie niet chique. "Zeker omdat Unilever vooraf wist dat het niet mocht. Opvallend voor een bedrijf dat juist breed uitdraagt dat zij eerlijke handel belangrijk vinden. Dan ligt in het verlengde hoe je zelf met klanten omgaat. Geen slimme vorm van product placement, er zijn andere manieren waarop je jezelf als bedrijf kunt presenteren."

'Scheve schaats gereden'

Wat betreft de rechtszaak staat het festival er goed voor, denkt Moers. "Unilever heeft een scheve schaats gereden en staat juridisch zwak. Al is de kans aanwezig dat beide partijen er voor de gang naar de rechter samen uitkomen via een schikking."

Bron • RTL Z / Chris Koenis