Ondernemen

Veel meer fastfoodzaken in Nederland: 'De groei is er nog niet uit'

Sjors Rodenburg • 01 maart 2018 12:06 @SjorsRodenburg

Dunkin' Donuts opende in maart 2017 zijn eerste filiaal in Nederland. De eerste honderd klanten kregen een jaar lang een gratis donut. Beeld © Remko de Waal/ANP

Five Guys, Dunkin' Donuts, Taco Bell, Pizza Hut en TGI Friday's. Met de komst of terugkeer van maar liefst vijf Amerikaanse ketens in 2017 is ook het aantal fastfoodzaken in Nederland toegenomen. "De Nederlandse consument wil geen driegangenmenu meer."

Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Volgens de bank daalde het aantal fastfoodzaken tussen 2005 en 2012, maar is er sindsdien sprake van een opleving. Op 1 januari van dit jaar telde Nederland 6240 fastfoodwinkels, tegen 6070 begin 2005. Het dieptepunt lag middenin de economische crisis, toen het aantal daalde naar onder de 6000.

De fastfoodbranche profiteert van consumenten die steeds vaker buiten de deur eten en daarbij kiezen voor gemak, stelt ABN. De bank denkt dan ook dat dit jaar de consumptie van fastfood verder zal toenemen, met een stijging van de verkoopvolumes met 5 procent. Eerder al kondigden verschillende ketens al aan het aantal vestigingen de komende jaren flink uit te breiden.

Geen drie gangen meer

Ook fastfoodkenner Ubel Zuiderveld, die bij het Foodservice Instituut Nederland onderzoek doet naar voeding en verschillende boeken schreef over fastfood waaronder het Nationaal snack handboek, denkt dat de groei er voorlopig nog niet uit is. "Het moet allemaal steeds sneller", zegt hij. "De Nederlandse consument wil geen driegangenmenu meer."

Wat de groei ook aanwakkert, is het 'chronische tekort' aan keukenpersoneel, zegt de foodwatcher. "Overal wordt gezocht naar gekwalificeerde koks." Fastfood bereiden daarentegen stelt volgens hem nauwelijks iets voor. "In een paar uur weet je hoe het werkt en wat je moet doen."

Jaar lang gratis donuts

De reden dat de Amerikaanse fastfoodketens de Atlantische Oceaan oversteken, heeft alles te maken met het feit dat de groei er in eigen land uit is, zegt Zuiderveld. Daarbij is de consument vaak al bekend met het merk door sociale media en buitenlandse reizen. "Als er een nieuwe zaak wordt geopend, staan er zo honderden mensen in de rij."

Hij doelt daarbij op de opening van vestigingen van Dunkin' Donuts, waarbij de eerste honderd klanten iedere dag een gratis donut kunnen ophalen. Zo bivakkeerden bij de nieuwe filialen in Hilversum, Utrecht en Amsterdam mensen in tentjes voor de deur om kans te maken op een jaar lang gratis donuts.

Saladebars en pokétentjes

Niet alleen de komst van de Amerikanen zorgde voor een stijging. Ook Nederlandse ondernemers hebben het aantal winkels uitgebreid. Zo kreeg La Place er een tiental vestigingen bij en ook de sushirestaurants, saladebars en pokétentjes verspreiden zich snel, met name in de grote steden.

De foodwatcher signaleert een duidelijk verschil tussen de grote steden en landelijke gebieden. "Op het platteland doen de traditionele Nederlandse snackbars het nog aardig, maar in de stad wordt de plek ingenomen door eigentijdse, verantwoorde concepten van millennials."

Healthy foodconcepten

Want fastfood staat lang niet meer synoniem voor ongezond eten, zeggen zowel ABN Amro als Zuiderveld. Niet alleen spelen bestaande ketens als McDonald's en Subway in op gezondheidstrends met glutenvrije burgers, speltbroodjes en vegetarische snacks, ook stedelijke 'healthy foodconcepten' winnen terrein.

Als voorbeeld noemt Zuiderveld SLA, een organic saladebar die sinds de opening van de eerste winkel in 2013 is uitgebreid naar twaalf vestigingen in zowel Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Haarlem. "Ook dat is fastfood. Je stelt een salade samen, bestelt er een gezond sapje bij en binnen een minuut ben je klaar."

Bron • RTL Z / Sjors Rodenburg