Ondernemen

Bedrijven: uitstel Lelystad Airport 'teleurstellend' en 'grove schande'

Michaël Niewold • 22 februari 2018 12:31 @michaelniewold

Beeld © Archieffoto ANP

Er heerst grote teleurstelling bij bedrijven over het besluit om de opening van Lelystad Airport met een jaar uit te stellen. Uitbreidingsplannen van bedrijven op en rondom het vliegveld worden uitgesteld of gaan mogelijk zelfs helemaal niet door, terwijl er wel op extra werk was gerekend.

Een grove schande, noemt directeur Arend van der Meer van pilotenopleider AIS Services het besluit van minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen (VVD) om de opening van het vliegveld uit te stellen tot 2020. Dat is volgens haar nodig om de 'verbeterde' plannen voor onder meer de aanvliegroutes naar het vliegveld, goed uit te voeren. 

"Het is zo vreemd: in dit project dat al zo lang loopt en waarin al zo veel hordes zijn genomen, waar al zo veel geld in is gestoken; dat dit nu weer vertraging oploopt is een schande en een gemiste kans", zegt Van der Meer, die al 13 jaar piloten opleidt in Lelystad en ook vluchten vanaf het vliegveld verzorgt. Met dat laatste doelt hij op werkgelegenheid.

Wachten met uitbreiden

Van der Meer zou zijn bedrijf graag willen uitbreiden. "Als wij met een 737 gaan vliegen, hebben we een langere start- en landingsbaan nodig."

Onder meer het onderhoud van grotere vliegtuigen zou alleen al voor zijn bedrijf een verdubbeling van het aantal arbeidsplaatsen naar 200 mogelijk maken, schat hij. "Dat moet ik nu buiten Lelystad gaan doen, we zijn al actief in Duitsland en Zweden. Dat wordt mogelijk interessanter nu: stilstand is achteruitgang."

'Uitstel, geen afstel'

"Het is uitstel, geen afstel", houdt directeur Remco Stolk van schoonmaakbedrijf Asito de moed erin: "Het is jammer van de inspanningen die al geleverd zijn, maar dit besluit moet door de politiek genomen worden, daar hebben wij geen invloed op."

Het bedrijf uit Almelo werkt samen met andere bedrijven aan de bouw van de terminal van het vliegveld. Daarbij zijn ook al aanloopkosten gemaakt, maar hoe hoog dat bedrag is wil Stolk niet zeggen.

Miniatuurvoorbeeld

Werkzaamheden op Lelystad Airport, in november 2017. (Foto: ANP)

'Plannen de ijskast in'

"Met dit besluit van de minister gaan de plannen de ijskast in", zegt directeur Rob Verhoeff van het Lelystad Airport Businesspark (LAB). Hij was onder meer in gesprek met acht bedrijven die hotels willen bouwen bij het vliegveld en met een partij is al gesproken over het tekenen van een licentieovereenkomst, zegt hij.

Vanwege 'het vertrouwelijke karakter' van de gesprekken wil hij geen namen noemen. Tot nu toe heeft alleen Corendon publiekelijk gezegd interesse te hebben in de bouw van een hotel.

'Zware teleurstelling'

Ook op het stadhuis van Lelystad heerst 'zware teleurstelling' over het uitstel. "Bedrijven staan klaar", zegt wethouder Economische Zaken Jop Fackeldey. Maar volgens hem wachten de bedrijven met investeren tot de luchthaven open gaat.

Gevreesd wordt bijvoorbeeld dat de komst van een vestiging van Van der Valk, naast snelweg A6, hierdoor vertraging oploopt. "Daar zijn we heel ver mee, maar ook voor hen is het belangrijk dat de luchthaven er komt. Dat speelt allemaal mee", zegt Dick Nauta, woordvoerder van de gemeente Lelystad.

'Vuist op tafel niet handig'

Wat verder opvalt is dat lang niet alle bedrijven willen praten over het besluit van de minister. Twee bedrijven, Viggo Airport Services en beveiligingsbedrijf G4S, die betrokken zijn bij de bouw van de terminal, willen niet reageren op vragen van RTL Z. En een ander bedrijf dat al actief is op het vliegveld, vliegtuigspuiter Quaps, wil ook geen publiciteit. 

Dat bedrijven zich op de vlakte houden, is wel te verklaren, zegt Jacques Blaauw, managing director van KLM Catering Services, een dochterbedrijf van de luchtvaartmaatschappij. "Om nu met de vuist op tafel te slaan is niet handig, als er nog gepraat wordt." 

Zijn bedrijf heeft geen 'cent geïnvesteerd', omdat geen van hun klanten vanaf Lelystad Airport gaat vliegen. KLM Catering Services richt zich op netwerkmaatschappijen en die vliegen alleen vanaf Schiphol, zegt Blaauw.

KLM ontstemd

Daar wil moederbedrijf KLM graag uitbreiden. Maar dat kan niet omdat daarvoor eerst vluchten van andere maatschappijen naar Lelystad Airport verplaatst moeten worden en dus is KLM 'zeer ontstemd'. 

Miniatuurvoorbeeld

Het vrachtplatform op Schiphol. (Foto: ANP)

Lobbyorganisaties Air Cargo Netherlands (ACN), Evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) grijpen het jaar uitstel aan om te pleiten voor meer vluchten vanaf Schiphol. De luchthaven zit aan zijn plafond van 500.000 vluchten per jaar, wat mede tot gevolg had dat er eind vorig jaar een gevecht om start- en landingsrechten ontstond.

Rekentruc

Om het gemis aan vluchtcapaciteit vanaf Lelystad te compenseren willen de belangenbehartigers van de transportsector dat het vluchtplafond van Schiphol wordt verhoogd naar 520.000

Opmerkelijk is dat de lobbyisten die 20.000 extra vluchten baseren op de oorspronkelijke plannen uit 2008 voor Lelystad. In de huidige plannen vinden in de eerste jaren maximaal 10.000 vluchten plaats.

Het pleidooi van de lobby-organisaties komt niet als een verrassing voor Van der Meer van AIS Services: "Dit gaat gebruikt worden om Schiphol weer open te breken. Het is lood om oud ijzer. Die vluchten moeten ergens vandaan komen."

Vier miljoen extra schade

Het uitstel heeft ook financiële gevolgen: Lelystad Airport lijdt 4 miljoen euro extra verlies vanwege het jaar uitstel, meldt minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. Ook het eerdere jaar uitstel leverde een extra schadepost van 4 miljoen op.

Wat de economische gevolgen zijn voor bedrijven, overheden en Schiphol is onduidelijk. "Dit betreft naar verwachting een veelvoud aan (financiële) impact", is alles wat zij erover meldt. 

Bron • RTL Z