Ondernemen

Voor wie niet kan kiezen: student bedenkt zwembroek die verkleurt

Maaike Homan • 20 februari 2018 18:30 @MaaikeUtrecht

De zwembroek van Sea'Sons. Beeld © Sea'sons

Een gele zwembroek die zodra je in het water springt oranje wordt. Student en ondernemer Tom van Dieren (19) is een bedrijf gestart in zwembroeken die verkleuren. Via Kickstarter haalde hij in een dag voor twaalfduizend euro aan bestellingen op. "Je wilt er toch goed uit zien in de zomer."

Een paar duizend euro, op meer had Van Dieren vandaag niet gehoopt. Maar de bestellingen via Kickstarter blijven binnenkomen. "Mijn vrienden waren al enthousiast en andere mensen kennelijk ook."

Van Dieren is tweedejaarsstudent Small Business op Saxion in Deventer. Hij wilde daarom graag een eigen bedrijf starten om zo te leren wat er allemaal bij ondernemen komt kijken. "Ik sport graag en kijk altijd wel naar zwemkleding. Je wilt er toch goed uitzien. Toen ben ik gaan nadenken."

Hot Wheels

Tijdens een treinreis wist hij het opeens: het moesten zwembroeken worden die verkleuren. Een zoektocht op internet volgde. "Niemand bleek dit nog te hebben bedacht. Ik kwam alleen die autootjes tegen, Hot Wheels, die ook verkleuren. Wat met autootjes kan, moet ook met stof kunnen, dacht ik toen."

Miniatuurvoorbeeld

Hij werd geholpen door ondernemer Marco Aarnink, die ook uit Deventer komt en op zijn 28e zijn bedrijf waar Drukwerkdeal.nl deel van uitmaakte verkocht voor 24 miljoen euro. Toen Aarnink kwam spreken bij Saxion, waar hij zelf ook studeerde, greep Van Dieren zijn kans. "Ik ben op hem afgestapt, heb mijn idee verteld en hij heeft mij verder geholpen." 

Er werd contact gelegd met fabrikanten en leveranciers, die er allemaal voor hebben moeten tekenen dat zij de zwembroeken niet voor anderen zullen maken. "Patent aanvragen bleek te ingewikkeld."

Hij zocht hoogleraren op die verstand hebben van textiel, chemie en techniek. Afgelopen zomer was het eerste prototype klaar om getest te worden. "De kwaliteit is nu een stuk beter", lacht hij.  

Warmte versus koude

De techniek werkt simpel gezegd als volgt: zodra de stof (polyester) warm wordt gaan de vezels openstaan, waardoor het licht er anders doorheen valt en de kleur anders is dan wanneer het met kouder water in aanraking komt.

De zwembroeken, die in Portugal en Nederland worden gemaakt, komen nu nog in vier kleuren en kosten 45 euro per stuk. Tot nu toe zijn er bijna driehonderd verkocht. Bij elke 15.000 verkochte broeken loont het om een nieuwe kleur te maken. 

Zodra het project op Kickstarter afgelopen is (hoe meer mensen via dit platform een zwembroek kopen, hoe meer geld Van Dieren heeft om verder te kunnen groeien) wil hij een webshop beginnen. Vooralsnog omzeilt hij de fysieke winkels liever. "Die hanteren zulke hoge marges dat de zwembroeken dan te duur zullen worden."

Miniatuurvoorbeeld

Het ondernemen bevalt hem 'heel goed'. Het lastigste bleek tot nu toe het bedenken van een naam. "Je wilt iets wat lekker klinkt maar ook bij het product past." Het is uiteindelijk Sea'sons Swimwear geworden.

Omdat hij geen geld had voor een reclamecampagne heeft Van Dieren zijn vrienden ingeschakeld als model. Hun beloning: een zwembroek waarmee ze de blits kunnen maken.

Bron • RTL Z