Ondernemen

Diversiteit en goede doelen: 5 tips voor beginnende startups

Daniël Verlaan • 12 januari 2018 05:15 @danielverlaan

Beeld © TQ

Wat heb je nodig om een succesvolle startup op te zetten? We vroegen het Robert Gaal, die startups begeleidt met zijn Amsterdamse techhub TQ. "Als je een product voor iedereen maakt, moet je team net zo divers zijn als onze samenleving."

In TQ zitten tientallen startups die Gaal helpt om internationaal verder te groeien. Hij adviseert, koppelt startups aan potentiële investeerders en organiseert samen met zijn team evenementen waar TQ-leden kennis delen, bijvoorbeeld over sales, marketing en data.

Gaal heeft de afgelopen jaren genoeg startups zien falen en slagen, en weet dus precies welke tips aankomende of net startende ceo's nodig hebben om in 2018 een succesvol bedrijf te runnen. Dit zijn zijn vijf tips.

1. 'Denk na over je startupcultuur'

"Vaak richt je een startup op met iemand die dezelfde studie volgt of dezelfde interesses heeft. Maar als je een product voor iedereen maakt, moet je team net zo divers zijn als onze samenleving. Dus: huur verschillende doelgroepen in, ook uit minderheden in de technologiesector zoals vrouwen. Je product wordt er echt beter van."

"Het is sowieso belangrijk om goed na te denken over de cultuur binnen je startup. Vaak beginnen ceo's pas daarover na te denken als ze meer dan twintig werknemers hebben, maar dat is echt te laat. Wat wil je uitstralen als startup? Wat vind je belangrijk binnen een team? Welke talenten kun je goed gebruiken? Dat zijn essentiële vragen die aankomende ceo's veelal vergeten."

2. Maak gebruik van slimme technologie

"Google, Amazon en Microsoft maken software beschikbaar waarmee je kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning aan jouw product kunt toevoegen. Het is echt zonde als je daar geen gebruik van maakt. Bedrijven met de meeste gebruikers winnen niet meer, het gaat erom of jouw product slimmer en beter is dan die van de concurrent. Dat kun je bereiken door AI en machine learning in te zetten."

"Een voorbeeld hiervan is Connecterra, een startup die 'fitbits voor koeien' maakt. Deze apparaatjes verzamelen allerlei data. Maar enkel data verzamelen is niet meer genoeg, het gaat erom wat je met deze gegevens doet. Door AI en machine learning in te zetten voorspelt Connecterra wanneer het niet goed gaat met een koe. Voor boeren is dat enorm belangrijke informatie, omdat ze dan tijdig in kunnen grijpen."

Thumbnail

Eén van de werkruimtes bij TQ. (Foto: TQ)

3. Neem een productmanager aan

"Dit klinkt misschien niet fijn om te horen, maar je hebt bijna nooit als eerste dat baanbrekende idee. Dus het is belangrijk om te kunnen anticiperen op veranderingen in de markt. Dat anticiperen kun je alleen met een goed productmanager in je team. Het zijn een soort mini-ceo's die de schakel vormen tussen design, data en programmeren. Zij kunnen echt snel de nodige veranderingen in je product doorvoeren."

"Productmanagers luisteren ook goed naar de feedback van gebruikers. Willen je gebruikers heel graag een specifieke feature? Maak het in een korte sprint (ook wel agile werken genoemd) waarmee je naar je doel toe werkt. Dan test je het en rol je het uit. Slaat de functie niet aan? Dan ga je iets anders doen. Je moet als startup blijven innoveren en veranderen om bij te blijven in een snel veranderende markt."

4. Kom van je zolderkamer af

"Als je als beginnende startup een investering zoekt, dan hoef je niet meer met je stropdas naar een statig pand om je pitch te doen. Er is een nieuwe generatie investeerders die meestal zelf ook ondernemer is geweest of een startup heeft gehad. Kom je zolderkamer af, verbreed je netwerk en ga naar evenementen toe waar deze investeerders zijn. Om geld op te halen moet je met mensen praten en kennis opdoen. En dat gebeurt gewoon met een biertje in je hand."

5. Creëer sociale impact

"Dankzij crowdfunding kunnen ondernemers vaker producten lanceren die een verschil maken op deze planeet. Die trend zet zich door: startups die een technologie bouwen die commercieel aantrekkelijk maar ook maatschappelijk betrokken is. Grote bedrijven willen ook vaak met deze partijen samenwerken, wat de kans vergroot op investeringen en commercieel succes."

"Een voorbeeld van zo'n startup die sociale impact wil creëren is No Isolation. Deze club bouwt een klein robotje dat chronisch zieke kinderen uit hun isolement helpt. Het robotje neemt plaats in het klaslokaal en via een tablet kan het kind de les volgen, rondkijken en met vriendjes communiceren. Je kunt als startup voor sommige mensen echt een verschil maken en tegelijkertijd geld verdienen."

Lees op rtlz.nl:
Dit zijn de startuplessen die je van Google kan leren

Bron • RTL Z