Ondernemen

John de Mol wil Talpa laten concurreren met Google en Facebook

Chris Koenis • 23 november 2017 18:03 @chriskoenis

Beeld © ANP

Niet langer passief toekijken hoe buitenlandse partijen zoals Google en Facebook 'de Holland kaas van ons brood afeten' op de Nederlandse mediamarkt. John de Mol gaat de concurrentiestrijd aan met Talpa Network, dat zich meer wil richten op Nederlandse content.

Dat maakt de mediatycoon zojuist bekend bij een evenement van zijn dochterbedrijf SBS, dat sinds afgelopen juli volledig in handen is van Talpa.

De Mol ziet Nederland niet alleen als thuismarkt, maar ook als de belangrijkste markt voor het vernieuwde Talpa, voortaan Talpa Network genoemd. In zijn toespraak herhaalde hij meer dan eens dat Nederlanders gemiddeld 8 uur en 33 minuten per dag besteden aan alle vormen van media, waarmee hij refereerde aan onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

"Dit vraagt om een nieuw type mediabedrijf", zei De Mol. "Een allrounder die het hele veld kan bespelen. Talpa heeft een goede basis met radio en televisie waarmee we 12,8 miljoen mensen per week bereiken. Dat kan meer en moet beter."

Overname Emesa

Na het groeien van de radiotak en de volledige overname van SBS wordt daarvoor nu een nieuwe e-commerce-tak opgericht. De overname van Emesa, bekend van de websites VakantieVeilingen, ActievandeDag en TicketScout met samen ruim 100 miljoen bezoeken per jaar, moet daar gestalte aan geven.

Talpa werkt al langer aan een breed mediabedrijf 'dat flexibel is om in te kunnen spelen op het veranderende medialandschap'. Onder de Talpa Holding vallen ook de radiozenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica.

Amateurvoetbal

Naast video on demand-platform KIJK en muziekdienst JUKE kondige hij enkele nieuwe initiatieven aan, waaronder VoetbalTV, een samenwerking met voetbalbond KNVB waarbij amateurvoetbal straks live kan worden gevolgd. Alle dochterbedrijven maken voortaan gebruik van Talpa Media Solutions, een 'one stop shop' die adverteerders volgens De Mol zo meer moet kunnen bieden.

De Mol ziet Talpa als 'het enige grote mediabedrijf dat Nederlands is'. Een groter Talpa moet in zijn ogen in staat zijn om de Nederlandse mediamarkt af te schermen van buitenlandse partijen. Daarbij noemde hij niet alleen Google en Facebook, maar waarschuwde hij ook alvast voor de eventuele komst van grote Chinese partijen zoals Alibaba en Tencent.

Kritiek op regering

In zijn hier en daar politiek getinte toespraak zat ook een sneer aan Den Haag. "Ik erger me groen en geel dat er in het nieuwe regeerakkoord met geen woord gerept wordt over het beschermen en versterken van het Nederlandse medialandschap", sprak hij fel. 

Het nieuwe kabinet kijkt volgens de Talpa-baas alleen naar de bescherming van de publieke omroep, terwijl er in zijn ogen al lang geen sprake meer is van 'commercieel versus publieke omroep'. De Mol: "We moeten de Nederlandse markt zien als één."

Bron • RTL Z / Chris Koenis