Ondernemen

Nieuwe kans voor zaadverbeterende onderbroek

Mathijs Smit • 26 oktober 2017 16:40 @Mathijs__Smit

Beeld © Juda Fashion

De zaadverbeterende onderbroek maakt een doorstart. Volgens uitvinder Hans de Haas ging het bedrijf dat de innovatieve short op de markt bracht, failliet door een financier met verkeerde bedoelingen. Hij ziet echter volop kansen. "Er wordt alweer een nieuwe partij geproduceerd."

Voormalig bankier De Haas hing zijn carrière in de financiële sector aan de wilgen, om een onderbroek te ontwikkelen die sportprestaties verbetert. Dankzij verkoelende eigenschappen zou het ook goed zijn voor de zaadproductie.

Faillissement

Zijn bedrijf Juda Fashion wist in 2015 startkapitaal te verwerven van Rabobank en Regio Zwolle Incubator (RZI), een organisatie die beginnende bedrijfjes in de regio Zwolle ondersteunt.

Maar omdat de verkopen achterbleven bij de verwachting, weigerde RZI het tweede deel van de lening over te maken. Dat ging om 70.000 euro. De Haas moest afgelopen zomer faillissement aanvragen.

Doorstart

Eerder meldde RTL Z dat curator Edo Nijdam het intellectuele eigendom van het bedrijf had verkocht. De curator wilde destijds niet zeggen aan wie. De Haas bevestigt nu de koper te zijn, en een doorstart te maken. "Ik was bij Juda Fashion betrokken, ik ben erbij betrokken en ik zal erbij betrokken blijven."

Het faillissement wijt De Haas aan geldschieter RZI. "Wij spraken af dat zij het eerste deel betaalden voor de opstart van de productie. Het tweede deel zou voor de marketing zijn. De reden dat de verkoop achterbleef, was nu juist dat ik niet genoeg kon investeren in marketing omdat RZI dat geld niet overmaakte."

De Haas benadrukt het belang van marketing voor onderkleding. "Kijk naar Bamigo, het ondergoed waarin bamboevezel is gebruikt. Dat maakt gebruik van televisiereclames, die tonnen waard zijn."

Miniatuurvoorbeeld

'Geen zuivere motieven'

De Haas vermoedt dat geldschieter RZI geen zuivere motieven had om het tweede deel van de lening achter te houden. "Ik heb het idee dat zij al iemand hadden klaarstaan om de onderneming over te nemen."

Volgens voorzitter Hans Riezebeek van RZI waren er voor het tweede deel van de lening duidelijke voorwaarden gesteld. "Daaraan voldeed het bedrijf helaas niet. Wij zijn een stichting, en hebben onze verantwoordelijkheid naar onze financiers. Het tweede deel konden wij dus niet overmaken."

Riezebeek bevestigt dat er in de beginfase een andere ondernemer bij Juda Fashion betrokken is geweest. "Dat was iemand uit dezelfde branche, die heeft meegekeken. Er is wel eens sprake van geweest dat die mogelijk ook zou meedoen. Maar wij hadden niet iemand in de coulissen klaar staan om het bedrijf over te nemen." 

Volop kansen

Omdat De Haas het intellectuele eigendom wist over te nemen van de curator, is hij degene die een doorstart kan maken. "De webwinkel is weer in de lucht, en er wordt ook alweer een nieuwe partij onderbroeken geproduceerd."

De Haas ziet volop kansen en zegt te spreken met veel geïnteresseerde klanten, waaronder de winkelketens Runnersworld en Run2Day. "Ook liggen we bij fysiotherapeuten, die erg enthousiast zijn." De ondernemer wil binnenkort eveneens een variant voor vrouwen op de markt brengen.

Kampioen kooivechten

De Haas werkt verder aan sporters en andere bekende Nederlanders, die zijn short kunnen promoten. "Ik heb een hele lijst, waaronder hardlopers, ruiters en een drievoudig kampioen kooivechten. Binnenkort spreek ik nog met een bekende acteur."

De ondernemer hoopt dat zoveel mogelijk mensen met hem in zee willen. "Het lastige met ondergoed is alleen dat je van buiten niet kan zien dat het wordt gedragen."

Bron • RTL Z