Ondernemen

Kleine brouwer kan zijn bier nu ook in de kroeg of winkel krijgen

Maaike Homan • 06 oktober 2017 15:28 @maaike_homan

De oprichters van de Zeeuwse brouwerij met rechts Marc Menue. Beeld © Brouwerij Brouwerslokaal

Hij wilde zijn biertjes ook graag buiten Zeeland verkopen, maar rondtoeren in een bestelbus zou kostbaar en tijdrovend worden. Brouwer Marc Menue kwam toen op het idee voor een online platform voor microbrouwerijen. "Zo krijg je de mooiste biertjes in alle uithoeken van Nederland."

De aangesloten brouwerijen kunnen hun bier via het platform Hollandcraftbeer, dat later deze maand officieel gelanceerd wordt, in kleine hoeveelheden verkopen aan drankwinkels en horeca.

Via de site kunnen restaurants of winkels het bier bestellen. De brouwerij in kwestie krijgt dan een melding. In speciale dozen en dito labels wordt het bier dan aangeboden bij PostNL, dat de producten verstuurd. Over de verzendkosten heeft het platform afspraken gemaakt met PostNL, om de kosten te drukken.  

Rondrijden in een bestelbusje

Menue begon zelf vijf jaar geleden met bier brouwen, in eerste instantie voor zijn eigen restaurant. Drie jaar later zette hij het bier met twee mede-eigenaren in de markt. "We wilden onze markt vergroten, maar hoe doe je dat als kleine speler?"

Hij kende genoeg kleine brouwers 'die met hun vrouw de hele vrijdag rondrijden in een bestelbusjes om biertjes af te leveren'. "Ik wilde het makkelijker maken om je bier als brouwer in Terneuzen in een kroeg in Delfzijl te krijgen."

Hufterproof doos

Er zijn natuurlijk al groothandelaren die als 'tussenpersoon' fungeren, maar de volumes van microbrouwerijen zijn klein. Daar willen die groothandels volgens Menue niet aan beginnen. Toen hij het aantal kleine brouwers ook nog eens enorm zag toenemen, kwam hij op het idee van Holland Craft Beer.

Verzenden via PostNL kon op zich al, maar volgens Menue kwamen flesjes 'nogal eens kapot aan'. Hij kwam toen in contact met DS Smith, een groot internationaal opererend verpakkingsbedrijf, en het resultaat is een 'hufterproof doos waar je mee kan gooien en waar 24 flesjes in passen'.

Alle inmiddels 45 aangesloten microbrouwerijen moeten hun bier verzenden via deze dozen. Het doel is om uiteindelijk de verkoop van bier van 200 brouwerijen te faciliteren.

Miniatuurvoorbeeld

De brouwerij van Marc Menue in Groede, Zeeland. (Foto: Brouwerij Brouwerslokaal)

'Veredelde webwinkel'

Bierkenner Rick Kempen zegt dat hij de gedachte achter het platform snapt, maar denkt dat het weinig toevoegt. "Het is een soort veredelde webwinkel of marktplaats waarbij je kosten toevoegt."

Wat hij mist is een kwaliteitscontrole. En hij vraagt zich af: zal een kroeg die een biertje van een brouwer wil bestellen deze niet al geproefd hebben? "In dat geval is die kroeg vast al in contact geweest met die brouwer en via de brouwer besteld hebben." Als flesjes goed ingepakt worden, kun je die volgens hem prima zelf versturen.

Data als meerwaarde

Via het platform versturen heeft echter een meerwaarde, zegt Menue. "We creëren big data en die delen we met de deelnemers. Zo kun je zien waar welk biertje goed scoort en welke niet en of er verschillen zijn per regio."

Naast dozen bier faciliteert het platform ook het versturen van fusten bier. Per verzendtransactie betalen de brouwerijen 'een kleine percentage' aan het platform. Dit ligt onder de tien procent, verzekert Menue. "Die is om onze kosten te dekken en nieuwe investeringen te doen."

Bieren ontdekken

Brouwerij Kleiburg uit de Amsterdamse Bijlmer deed al mee aan de pilot van het platform. "Ik had mijn distributie slecht geregeld, verzenden via PostNL was kostbaar, net als het verpakkingsmateriaal en de verzendkosten. Via het platform is alles goed geregeld", reageert brouwer Martijn Horsman.

Ook voor klanten is deze manier van werken fijner, denk hij. "Via het platform kunnen ze bieren ontdekken en het is gewoon een stukje gemak."

Bron • RTL Z