Ondernemen

Narcistisch? Startup maakt van iedereen een biografie

Maaike Homan • 10 oktober 2016 16:37 @maaike_homan

Story Terrace-oprichter Rutger Bruining. Beeld © Story Terrace

Story Terrace, van de Nederlandse ondernemer Rutger Bruining, wil de komende jaren miljoenen biografieën van 'gewone mensen' laten optekenen. In Engeland heeft hij net een half miljoen euro opgehaald. Volgende stap is de Amerikaanse markt.

Tien jaar geleden overleden de grootouders van Bruining (38). "Ze lieten geen verhalen op schrift achter, geen bandopnamen, ze hadden niets vastgelegd." Dat was jammer, vond hij want "verhalen vervagen”.

Zo kwam de ondernemer, die in Londen woont en werkt, op het idee van Story Terrace, dat ‘van uw levensverhaal een uniek boek maakt’. Voor prijzen tussen de 1000 euro (50 pagina’s) en 5000 (150 pagina’s) tekenen professionele schrijvers levensverhalen op.

Hoewel er soortgelijke initiatieven bestaan, is er geen bedrijf in Nederland dat op zulke schaal en in deze mate biografieën maakt. 

'Geen narcisme'

Sinds de oprichting in 2014 zijn er zo’n 180 boeken gemaakt. "Vijftig procent van de klanten zijn mensen die zelf een autobiografie willen, de andere helft zijn familieleden die het cadeau willen doen."

Klanten zijn voornamelijk 65-plussers, maar ook jonge mensen die terminaal ziek zijn of zoiets groots bereikt hebben in hun leven dat ze hun succesverhaal graag laten optekenen. Ze leveren zelf input en foto's en worden daarnaast zeker drie uur geïnterviewd door de journalisten met wie met Story Terrace samenwerkt.

Bijzonder verhaal

Volgens Bruining heeft het laten maken van een boek over jezelf niets te maken met narcisme en het tijdperk van selfies posten en via social media delen in welk fantastisch restaurant je nu weer hebt gegeten. "Met deze verhalen ga je juist de diepte in en kijken mensen terug op tien tot twaalf anekdotes in hun leven. Het is een weerspiegeling van hun leven, bedoeld voor kleinkinderen of vrienden.”

Hij leest zelf niet alle biografieën, maar is wel eens een bijzonder verhaal tegengekomen. Zo bijzonder zelfs dat het verhaal van deze man volgend jaar in samenwerking met uitgeverij Meulenhoff in de winkel zal verschijnen. Lacht: "Meer kan ik er niet over loslaten."

Thumbnail

Rutger Bruining met één van zijn klanten. (Foto: Story Terrace)

Vorig jaar heeft Story Terrace de stap naar de Britse markt gezet. Daar werkt Bruining samen met Saga, een Brits platform dat zich met producten en diensten richt op de markt voor vijftigplussers en 2,7 miljoen klanten heeft.

Groot verschil tussen de Britse en Nederlandse markt is volgens hem dat Nederlanders bang zijn bestempeld te worden als narcist. Zelfs als hun kinderen om een biograaf vragen. "Dat is jammer."

Miljoenen biografieën

In de Verenigde Staten wordt nu de markt verkend. Volgens Bruining bestaat daar nog geen initiatief als Story Terrace. "Alleen kleinere spelers."

De ambitie is om miljoenen biografieën te maken. Een intensief proces dat door middel van software simpeler en sneller gemaakt moet worden. "Een boek creëren draait nu nog om veel om projectmanagement tussen schrijvers, editors, vormgevers en de klant die de zeggenschap heeft over het eindproduct."

Het bedrijf wil het uploaden van teksten en foto's makkelijker maken, zodat klanten hier ook zelf mee kunnen schuiven. "Denk aan het verplaatsen van een foto waarbij de tekst nog wel doorloopt."

Medaille

Zelf heeft Bruining nog geen biografie laten optekenen, maar op de website van Story Terrace laat hij wel zien wat er in zou moeten staan.

Na zijn studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam werkte hij bij een consultant, daarna vertrok hij in 2007 naar New York voor een MBA aan de Columbia University, waar hij investment director werd. In 2013 zegde hij zijn baan in de private equity op en haalde geld op om Story Terrace op te zetten.       

Eén van de meest memorabele anekdotes uit zijn leven is de marathon van New York, waarbij onwel werd en met gillende sirenes naar het ziekenhuis werd gereden. Toen hij wakker werd stonden zijn vrienden over hem heen gebogen met een medaille. Die had de snelste van die dag aan hem afgestaan.

Bron • RTL Z