Ondernemen

Screw it, just do it: vijf ondernemerslessen van Richard Branson

Matthias Pauw • 05 oktober 2016 11:01 @mattpauw

Richard Branson in gesprek met Eva Jinek tijdens Inspiration 360 Beeld © ANP

Richard Branson, de flamboyante stichter van het Virgin-imperium, sprak gisteren in Amsterdam. RTL Z was erbij en tekende zijn belangrijkste lessen voor ondernemers op.

1. Wees inventief

Hij illustreert dat met een voorbeeld uit zijn aller vroegste carrière. Branson was 16 toen hij zijn eerste bedrijf oprichtte: een magazine tegen de Vietnamoorlog. Maar hoe schrijf je goede verhalen over Vietnam, zonder een correspondent en zonder geld? Hij klopte aan bij de Daily Mirror.

Als jullie het vliegticket en het verblijf betalen, sturen wij iemand naar Vietnam, was het voorstel. En zo ging het: een ook 16-jarige vriend vertrok naar Vietnam, om stukken voor Branson en de Daily Mirror te schrijven. 

2. Groei uit de ellende

Disclaimer: Branson geeft toe dat dit ook enorm mis had kunnen lopen. Maar voor hem werkte het. Als de zaken minder gingen, opende hij juist meer winkels om de rest boven water te houden. Was het slim? "Misschien niet, maar het was in ieder geval leuk. En het heeft gewerkt."

Sowieso kan Branson maar moeilijk nee zeggen. Binnen zijn bedrijf staat hij bekend als 'Dr. Yes': "Ik kan goede ideeën niet weerstaan."

Thumbnail

Richard Branson, de charmeur, kust de hand van Eva Jinek en complimenteert haar met haar Virgin-rode jurk (beeld: ANP)

3. Maak jezelf misbaar

Heb je een eigen onderneming? Zorg dan dat je taken delegeert en maak jezelf misbaar. "Mensen denken dat ze niet gemist kunnen worden. Vind iemand die net zo goed is als jij, of beter, en laat diegene de zaak een paar maanden runnen."

"Alleen dan kun je jezelf bezighouden met de grote zaken, nieuwe dingen. Daardoor kon ik Virgin bouwen", aldus de miljardair.

4. Falen hoort erbij

Falen is inherent aan ondernemen, volgens Branson. "Ondernemen gaat over het nemen van afgewogen risico’s, en soms faal je." Maar niet alles heeft een even grote slagingskans.

Hij noemt het voorbeeld van Virgin Cola. Een product dat natuurlijk allang bestond. "We vonden het gewoon leuk." En Virgin wilde er vooral geld aan verdienen. Niets mis mee, natuurlijk. Maar toen Coca-Cola met zijn volle gewicht de marketingoorlog aanging was het merk kansloos en werd weggevaagd. Waarom? Virgin Cola was ‘gewoon’ cola.

Toen Branson een vliegmaatschappij was gestart overkwam hem hetzelfde. British Airways speelde 'vuile spelletjes' om van Virgin Airways af te komen. Maar dat lukte niet, omdat Virgin 'radicaal beter' was. "Je moet iets unieks hebben", vertelt Branson.

En in de vliegbusiness lag die lat blijkbaar niet al te hoog: "Vliegen was verschrikkelijk in die tijd. Je had geen videoscherm op de stoel, het cabinepersoneel had een hekel aan je. Je mocht van geluk spreken als je een homp kip op je schoot gedumpt kreeg. Alles aan vliegmaatschappijen was vreselijk."

5. Screw it, just do it

Of Branson het anders had gedaan als hij het opnieuw mocht doen? Hij zegt van niet. De enige manier om het vak te leren is door het gewoon te doen, en dat heeft hij gedaan: "Er is geen betere manier dan het gewoon te proberen. Screw it, just do it." 

Trump in het Witte Huis?

Branson trakteerde het publiek ook nog even op een gepeperde uitspraak. Zelf wil Branson absoluut niet de politiek in, maar volgens hem zou het wel een goed zijn als er een keer een ondernemer president wordt van de VS. Of dat Donald Trump moet worden? Nou, nee. "Dat zou verschrikkelijk zijn."

Niet achter de studentes aan

Branson heeft ooit overwogen om te stoppen als ondernemer, toen hij een jaar of 40 was en in een midlifecrisis was beland. Zijn plan was om een paar jaar naar de universiteit te gaan, want dat was er nooit van gekomen.

Maar daar stak zij vrouw een stokje voor, vertrouwde hij het publiek toe. "Richard", zei ze, "je wil gewoon achter die jonge meisjes op de universiteit aan. Je gaat direct terug naar je werk." En zo ging het.

Bron • RTL Z