Ondernemen

'Vroege kortingen maken kledingwinkels kapot'

Erik Rezelman • 04 november 2016 06:03 @rezel

Beeld ©

Vroeger was het wettelijk verboden om uitverkoop te houden voor 1 juli of 1 januari. Nu er geen regels meer zijn over de sale helpen winkels elkaar om zeep door vroeg te stunten met lage prijzen, zegt Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie INretail. "Ik kán en wil het niet langer aanzien."

Jan Meerman is de (vroege) kortingen meer dan zat. Hij is een discussie gestart om te proberen de ontwikkelingen in de markt om te draaien. "Ons businessmodel is hartstikke failliet", schrijft hij in een column

De helft korting op winterkleding, al in september? Meerman ziet het gebeuren en wil het voorkomen. "Iedere keer is het weer raak: retailers geven al korting op de collectie, nog voordat het seizoen goed en wel is losgebroken. Ik kán en wil het niet langer aanzien." 

Winkels geven leveranciers de schuld en andersom. Want wat moet je doen als je concurrent 20 procent korting geeft op een merk dat jij ook hebt hangen, en de leverancier daar niets aan kan doen? "De oplossing voor de vroege uitverkoop is niet duidelijk", concludeert Meerman zelf ook eerlijk in zijn column.

Thumbnail

Grenzen aan de wet

"Het onderwerp heeft veel teweeg gebracht", zegt zijn woordvoerder Paul Grotenhuis tegen RTL Z. "De oproep heeft merken en branche aan het denken gebracht. We wilden de branche aan het denken zetten over de vraag hoe gezond het aanbodmodel, waarmee de meerderheid werkt, nog is. Dat is goed gelukt gezien de vele reacties."

Sinds 1984 is de wet op de uitverkoop afgeschaft. Ook brancheorganisaties worden expliciet in die wet genoemd. Ze moeten goed kijken naar de vrije markt en mogen niet zomaar oproepen tot samenwerken. 

Collectie tegen eerlijke prijzen

Misschien heeft winkelketen Tuunte wel de beste oplossing voor het probleem met de kortingen. Tuunte stopt dit jaar helemal met de uitverkoop, maakte het bedrijf in september bekend. De winkel blijft de wintercollectie aanbieden tegen 'eerlijke prijzen'. Bang voor de financiële gevolgen is Tuunte-directeur Louis van Andel niet. Tegen Retail watching zegt hij: "Behalve dat de opruiming überhaupt al weinig oplevert, is het vooral een doodlopende weg. Dat weet iedere retailer eigenlijk wel. Daarom draai ik het graag om. Wat gebeurt er als we die route blijven volgen? Misschien zijn we er dan over een jaar of twee à drie niet meer. Dan doe ik liever iets waar ik blij van word, trots op ben en waarmee we misschien wel gaan winnen.”

Innoveer je model

Volgens hoogleraar Cor Molenaar moeten de winkeliers niet zo zeuren over de prijsconcurrentie, maar moeten ze zich richten op innovatie. Hij is niet zo onder de indruk over het gemor rond de kortingen in de winkels.

Molenaar: “De huidige oude distributie functioneert niet meer, daarom heb je dit gezeur. Als je kijkt naar moderne distributiemodellen, dan hoor je dit niet. Kijk naar H&M, Primark en Zara, die hanteren andere modellen, die staan direct in contact met klanten en hebben in vier tot zes weken een nieuwe collectie in de winkel. Die produceren ook in kleinere hoeveelheden. Het oude model met een half jaar van te voren bestellen werkt niet meer."

Overtollige goederen

Molenaar ziet nog een opmerkelijk detail: "In Amerika verkopen winkels overbodige producten bijvoorbeeld via Amazon, met andere prijzen. In Nederland mag dat niet van de leveranciers. Hier moeten ze een half jaar van te voren bestellen en ligt het hele risico bij de winkelier. De fabrikant neemt geen verantwoordelijkheid. De fabrikant zou de producten ook terug kunnen nemen en denken: ik verkoop het ergens anders, in landen als Polen en Portugal. Dat moet veranderen."

Kortom: het risico moet niet alleen bij de winkelier liggen, eindigt Molenaar zijn analyse. "Het verkoopmodel moet echt helemaal anders worden."

Solden in België

Misschien moeten Nederlandse winkeliers die zuchten over de doorlopende uitverkopen ook eens kijken bij onze zuiderburen. In België is er namelijk nog wel een vaste periode van uitverkoop. Daar is het alleen in juli en januari 'solden', met een massale uitverkoop en drukke winkelstraten tot gevolg. 

Bron • RTL Z / Erik Rezelman