Ondernemen

Hebbes: Kahn heeft tóch merkrechten V&D in handen

Saskia van Huijgevoort • 09 juni 2016 11:56 @Saskia_vanH

Beeld © ANP

Het is hem toch gelukt: Roland Kahn heeft V&D in handen gekregen. Niet het warenhuis zelf, maar wel alle merkrechten, domeinnamen en aanverwante zaken. "We richten ons eerst op webactiviteiten", zegt hij tegen RTL Z.

De oprichter van CoolCat doet het niet alleen, maar is een samenwerkingsverband aangegaan met zakenpartner Jaco Scheffers en Ronald van Zetten​ (oud-CEO van Hema).

In februari was hij nog heel dichtbij een deal met de curatoren van V&D om het volledige warenhuis over te nemen. Uiteindelijk liepen de onderhandelingen stuk op de financiering. Ziek was hij ervan, vertelde hij na afloop

'Wellicht op termijn ook in Nederlands straatbeeld'

De panden staan inmiddels grotendeels leeg. Ondertussen gaat Kahn tóch verder bouwen aan het merk, alhoewel het nog wel onduidelijk is wat hij precies gaat doen. V&D had onder andere de merken Schoolcampus, Soho, Prijzencircus en Liv.Producten onder zijn hoede.

Hoe lang de onderhandelingen hebben geduurd, kan Kahn niet zeggen. Ook wil hij niks zeggen over de uiteindelijke verkoopprijs. "Dat lees je in het curatorenverslag", zegt hij daarover. 

Compagnon Van Zetten schrijft in een persbericht dat de winkelketen "op termijn wellicht ook weer te zien zal zijn in het Nederlandse straatbeeld". Kahn wil niet zeggen wanneer dat is: "que sera, sera" is zijn reactie. 

Kan je zomaar een merknaam kopen?

Het trio was niet als enige uit op de merknaam uit de failliete boedel van het warenhuis. Eerder liet een Hilversumse ondernemer weten ook interesse te hebben.

Het verkopen van intellectueel eigendom, waar de naam onder valt, is niet vreemd, vertelde Rutger Schimmelpenninck van advocatenkantoor Houthoff Buruma daarover. "Je verkoopt in principe als curator alles wat waarde heeft." 

Wat precies de waarde is van de naam en alles wat verder onder het intellectueel eigendom valt, is moeilijk in te schatten. In het algemeen wordt daar een zogenaamde goodwill-berekening voor gemaakt, zei merkenrechtadvocaat Marieke Neervoort van Solv. "Bij het maken van die berekening wordt onder meer gekeken naar de reputatie die het bedrijf heeft opgebouwd, de naamsbekendheid en of er toekomstperspectief is."

Bron • RTL Z