Ondernemen

Online supermarkt Picnic gaat flink uitbreiden

Toekomstmakers • 11 februari 2016 20:15

Beeld ©

Als je niet een paar keer per week naar de supermarkt wilt laat je toch gewoon je boodschappen thuis bezorgen. Dan doen steeds meer consumenten. Picnic moest het distributiecentrum al in omvang verdubbelen en het wordt ook actief in andere steden.

Steden gaan er heel anders uitzien, zegt Michiel Muller, oprichter van Picnic, tegen het programma Toekomstmakers van RTL Z. Hij denkt niet dat supermarkten helemaal zullen verdwijnen als we onze boodschappen online bestellen en laten bezorgen, maar we gaan veel eerder naar dat kaasboertje of een slager. De speciaalzaken komen terug, denkt hij.

''Als we onze standaardboodschappen - 80 procent is elke week hetzelfde - laten bezorgen, betekent dat wel dat er veel minder dieselvrachtwagens de stad in hoeven. Dat betekent een verduurzaming van de voedselketen'', zegt Muller.

'Markt groeit snel'
Hij vertelt dat gemeenten naar hem toekomen: "Ze begrijpen dat er een verandering in gang is gezet en dat gaat gewoon door.'' De beperkingen voor de groei zitten volgens hem niet bij gemeenten, maar bij de eigen organisatie, die de snelle groei moet aankunnen. ''De markt is nu vier keer zo groot als toen we begonnen'', legt Muller uit.

Picnic is begonnen in Amersfoort en daar is recent het aangrenzende Leusden bijgekomen. Muller denkt nu aan uitbreiding naar steden als Utrecht, Almere of Apeldoorn. Maar de groei zal per stad gebeuren, één tegelijk.

Compleet distributiecentrum
Het is niet voor het eerst dat Muller een nieuwe markt opzoekt. Hij begon met de benzinestations van Tango en daarna Wegenwacht-concurrent Route Mobiel.

Voor Picnic is een compleet distributiecentrum neergezet, er zijn eigen auto’s ontwikkeld en de software is zelf gebouwd. De kosten gaan voor de baat uit, aldus Muller. 

Bekijk het volledige gesprek met Muller:

Bron • RTL Z