Ondernemen

Maaike van Miss Green: wil straks in alle groene winkels liggen

Paul le Clercq • 05 maart 2017 15:55 @Paul_le_Clercq

Oprichter Maaike van Miss Green met een model. Beeld © Miss Green

Acht jaar geleden richtte Maaike Groen haar eigen kledingmerk op: Miss Green. Het bedrijf in duurzame kleding groeit hard: ''We willen straks in alle groene concept stores in Europa liggen''.

Miss Green begon als webwinkel. Maaike was net moeder geworden en ze zag dat je wel veel webwinkels had voor kinderen, maar niet voor vrouwen. Online kopen is handig als je weinig tijd hebt om naar de winkel te gaan.

Tegelijkertijd wilde ze duurzame kleding hebben. Ze realiseerde zich dat je veel kleding, zoals broeken, truitjes en jurken voor elke dag, altijd wel in je kast hebt hangen. Volgens haar is dat goed voor ongeveer de helft van je kledingkast. Als je er nu voor zorgt dat die duurzaam is, dan ben je een heel eind.

En zo sloeg ze naar eigen zeggen met haar online winkel twee vliegen in één klap.

Miss Green laat de kleding in gecertificeerde ateliers maken, waarbij gelet wordt of er bijvoorbeeld geen gevaarlijke verfstoffen worden gebruikt en het drinkwater niet vervuild raakt. Maar er wordt ook gekeken naar de arbeidsomstandigheden voor het personeel. Dus of de brandvoorschriften worden nageleefd en of er nooduitgangen zijn in de ateliers waar de kleding wordt gemaakt.

 

Thumbnail

Miss Green draaide meteen al goed. Begonnen werd met t-shirts en jurkjes. Vooral de jurken waren een succes, dat kwam deels door de prijs, maar ook doordat ze gewoon rechttoe, rechtaan waren, zonder ingewikkeld design. Het voordeel van jurkjes is ook dat je er meteen een outfit hebt. Als je een broek draagt moet je nog nadenken wat je er op moet dragen, bij een jurkje niet, legt Maaike uit.

Inmiddels heeft Miss Green een uitgebreider assortiment, met ook onder meer broeken, vesten, jasjes en blouses.  

Maaike begon in haar toenmalige woning in de Pijp in Amsterdam, maar daar groeide ze al snel uit. ''Als je daar een lading geleverd krijgt uit China dan is dat vrij rampzalig''. Inmiddels heeft ze voor haar bedrijf een mooie ruimte in Haarlem. Daar is voorlopig genoeg plek voor een eigen fotostudio, showroom en opslag.

Ook in Duitsland en stenen winkels

Aanvankelijk wilde Maaike alleen een webshop, maar ze wilde ook vanaf het begin naar Duitsland toe, omdat de markt voor duurzame kleding daar veel verder ontwikkeld is dan in Nederland. Maar dat ging niet samen. Het bleek veel verstandiger om te groeien via gewone winkels. In Duitsland zijn veel groene concept stores en zo konden klanten kennis maken met het merk, zodat ze later eventueel online konden bestellen. Sinds twee jaar ligt Miss Green ook in gewone winkels en de groei is hoog.

 

Thumbnail

Inmiddels komt de helft van de omzet uit Duitsland en daarmee is het land dus belangrijker voor Miss Green dan Nederland. Opvallend is dat Miss Green als webshop begon, maar de omzet uit de 150 stenen winkels waar de kleding te koop is, is inmiddels groter dan die van online.

Vrouwen kijken op de webshop en gaan dan naar de winkel op kleding te kopen, zegt Maaike. Daarmee legt Miss Green de omgekeerde weg af die andere kledingmerken afleggen. Het maakt niet zoveel uit waar de omzet vandaan komt, de marge is vergelijkbaar, legt Maaike uit. Miss Green heeft geen eigen winkels.

Snelle groei zelf gefinancierd

Maaike deed de eerste drie jaar Miss Green grotendeels alleen, maar nu hebben zij en haar man Taco de taken verdeeld. Maaike richt zich op het ontwerpen, de productie en de aansturing. Taco doet onder meer de zakelijke kant en de verkopen in Duitsland.

Tot een jaar geleden konden ze de snelle groei snel financieren, door elke cent die er met Miss Green werd verdiend weer terug te stoppen in het bedrijf. Maar er is behoorlijk wat geld gemoeid met het runnen van een modebedrijf. Zo moet je bij het plaatsen van een productie-order een deel vooruit betalen, terwijl de winkeliers pas later betalen. Daar zit wel een half jaar tussen. Sinds vorig jaar hebben ze een lening van Triodos Bank. Maar Maaike en Taco zijn nog wel altijd voor de volle 100 procent eigenaar.

'Hoe meer groei, hoe meer impact'

De doelstelling van Miss Green is te laten zien dat je er modieus kunt uitzien, maar wel met het milieu en de mensen die de kleding maken in het achterhoofd. Groei is dus wel een doelstelling, want dan kun je meer impact hebben. ''We zitten op een groene golf die Europa door gaat, ook Zuid-Europa'', legt Maaike uit.

''We hebben niet de ambitie om de groene Zara te worden, dat is te ambitieus, maar je weet nooit'', zegt Maaike. ''Uiteindelijk willen we in alle groene concept stores in heel Europa en Noord-Amerika. Je kunt bijna eindeloos blijven groeien, maar het blijft een nichemarkt’''.

Bron • RTL Z / Paul le Clercq