Ondernemen

Bedrijf in op maat gemaakte overhemden: 'Idee kwam op vakantie'

Maaike Homan • 19 december 2016 19:48 @maaike_homan

Op een beurs worden de maten van een klant opgemeten. Beeld © ShirtByHand

Na de Hoge Hotelschool wilde Pieter-Bas Hoffman een eigen bar of restaurant beginnen. Na een reis door het Verre Oosten veranderde die wens in een bedrijf met op maat gemaakte overhemden. "Ons voordeel? Wij hebben het hele proces in eigen hand."

Shirt by Hand heet het bedrijf dat Hoffman (38) tien jaar geleden met een vriend oprichtte. Inmiddels verkoopt hij 3000 overhemden per maand in Nederland en kennen vijf andere Europese landen een franchise. "De wereld is onze markt", zegt hij.

Het moest eigenlijk anders lopen. "Na de hotelschool zouden we iets voor onszelf beginnen, iets in de horeca maar tijdens een vakantie in het Verre Oosten kwamen we op een idee."

'Dit kan beter, dachten wij'

De vrienden lieten een shirt op maat maken. Niets bijzonders, zegt Hoffman. "Dat doet iedereen die daar reist, maar de kleermaker liet ons weten dat hij onze maten zou bewaren en dat we dan via de website makkelijk een nieuw overhemd konden bestellen."

Goed idee, dacht Hoffman, maar terug van vakantie viel de website van die kleermaker wat tegen. "Wij dachten: dat kan beter, en zijn toen naar Bangkok gegaan waar we iemand vonden die voor ons overhemden op maat kon maken."

Als cowboys 

Heel kleinschalig begon op die manier Shirt by Hand. "In het begin zijn we als een soort cowboys te keer gegaan. Dan vroegen we bedrijven op de Zuidas of we in hun hal een dag met een stand mochten staan. In eerste instantie waren klanten familie en vrienden."

De overhemden sloegen aan. Ook vrienden van vrienden gingen bestellen vanwege de kwaliteit maar ook vanwege de prijs van 69 euro per stuk. Na drie jaar werd samen met een lokale partner een eigen fabriek opgericht: Shirt by Hand Production Vietnam. "Het voordeel is dat we alles zelf in de hand hebben en mede-eigenaar van ons atelier zijn."

Thumbnail

Zo, zegt Hoffman, is er controle op de situatie in de fabrieken (de jongste werknemer is 19 jaar benadrukt Shirt by Hand op hun site), op het proces, het eindproduct en kunnen ze zelf stoffen inkopen.

Daar ligt volgens hem ook de kracht van zijn bedrijf. "Onze stoffen zijn van heel goede kwaliteit. Daar ga ik ook niet op bezuinigingen. Dat we voor een goede prijs onze service kunnen aanbieden, ligt aan hoe we het proces hebben ingericht. We maken handig gebruik van de nieuwe wereld: de digitalisering zonder daarbij de persoonlijke service uit het oog te verliezen. Daar behalen wij winst."

Opmeten op kantoor

Op de site kunnen klanten kiezen voor tal van texturen, kleuren en stoffen. Twaalf parttimers reizen door heel Nederland om thuis of op kantoor maten op te meten. Daarin onderscheidt het zich ook van andere bedrijven die soortgelijk service aanbieden maar waarbij klanten zichzelf moeten meten.

Na het meten wordt een overhemd in Vietnam gemaakt en binnen drie weken heeft de klant het in huis. "Wij willen dat de klant helemaal tevreden is dus mocht er dan alsnog een aanpassing nodig zijn, rijden wij graag nog een keer langs."

 

Hoffman: "Onze doelgroep zijn voornamelijk mannen tussen de 25 en 45 jaar die per jaar wel vijf witte, twee blauwe en drie overhemden met streepjes nodig hebben. Wij weten na één keer meten hun maten en nabestellen is dan makkelijk." 

'Vrouwen wel wat anders'

In Amsterdam is naast de A10 ook een service point gekomen, zoals concurrenten dat ook hebben gedaan. Makkelijk voor mensen met weinig tijd die niet de stad willen inrijden. Hoffman wil de focus van zijn bedrijf op overhemden houden. "Dit werkt goed dus hierin zullen we uitbreiden."

Sinds een aantal jaar kunnen vrouwen ook blouses bestellen. "Dat was wel heel wat anders. Niet alleen de maatvoering vergt een andere manier van werken maar ook de klant zelf is anders. Vrouwen zijn kieskeuriger, later vaker nog iets aanpassen. Zij willen een blouse die bloedmooi valt en honderd procent perfect is." Zijn het dan lastige klanten? "Ach, die perfectie willen wij als bedrijf natuurlijk ook."

Bron • RTL Z