Ondernemen

Foodhallen razend populair: 'Er wordt veel geld verdiend'

Hans de Bruijn • 02 september 2017 12:37 @hdb_rtl

Beeld © ANP

In Rotterdam opent vandaag markthal Marché 010. Het is al de derde markthal in de Maasstad. Je telt als stad niet meer mee als je niet zo'n hippe food- of markthal hebt. Maar waar komt dit fenomeen vandaan?

Ineens waren ze er in oktober 2014: de splinternieuw gebouwde Markthal in Rotterdam en de Foodhallen in een verbouwde tramremise in Amsterdam. Een voor Nederland nieuwe vorm tussen markt, supermarkt, eetstalletje en restaurant in.  

En na die twee volgden er meer. Of het nou markthallen zijn waar je in kraampjes, kleine winkeltjes of standjes versproducten kunt kopen, foodhallen waar je bij kleine eettentjes kunt zitten, of alles daar tussenin: ze doen het goed, volgens Hans van Tellingen van onderzoeks- en adviesbureau Strabo, die in de cijfers van de Markthal dook.

Grote successen

"De Markthal, maar ook de Foodhallen zijn grote successen, waar veel geld wordt verdiend", zegt hij. "In grote stedelijke gebieden met een jonge, hippe en kapitaalkrachtige bevolking functioneren zulke hallen vaak uitstekend. Daar zijn ook de kleinere hallen stuk voor stuk lokale succesjes. Maar in de provincie is het de vraag of het een succes wordt". Zo lukte het bijvoorbeeld niet in Amersfoort, waar een foodhal kort na de opening alweer failliet ging. 

"Het is vooral de jongere generatie die je er ziet", bevestigt Aart Jan van Duren van Bureau Stedelijke Planning, dat onderzoek deed naar de vervaging van het onderscheid tussen horeca en retail. Volgens hem gaat de opkomst van foodhallen hand in hand met de groei van de steden.

Tekst loopt door onder de video

Van Duren: "Hoger opgeleide jongeren willen weer in de stad wonen. Dat is een groep die veel meer bezig is met eten en drinken - je bent wat je eet, en je wilt er alles over weten." De groep identificeert zich met eten en drinken en wil dat laten zien, zegt de onderzoeker. " Het is voor hen, wat het huis en de auto voor oudere generaties zijn".

Bij de dag leven

De food- of markthal blijkt een goed concept voor hen, omdat zij veel meer bij de dag leven. "Mensen in de buitenwijken plannen meer van tevoren, rijden met de auto naar de supermarkt en doen inkopen voor de hele week. De jonge, hoogopgeleide stedeling beslist pas op het laatste moment wat en waar hij wil eten."

In foodhallen kunnen minder goed lopende concepten sneller ingewisseld kunnen worden door andere. Van Duren: "De trends en ontwikkelingen gaan rap. Wat nu hip is, is morgen vergane glorie. In zo'n gebouw kan je makkelijker dynamische concepten laten rouleren."

Aanjaagfunctie

En welke gemeente wil nou niet zo'n hippe foodhal in z'n stad? Als er een bestemmingsplan gewijzigd moet worden, gaat dat sneller voor een foodhal dan voor bijvoorbeeld een supermarkt.

Dat is ook omdat een foodhal een aanjaagfunctie in een gebied kan hebben, stelt Van Duren. "Neem bijvoorbeeld naar de Fenix Food Factory in het Rotterdamse Katendrecht, die de hippe jonge stadsbevolking naar de voormalige achterstandswijk trekt."

Bron • RTL Z