Ondernemen

Startup Hotelchamp zaagt aan stoelpoten van machtig Booking.com

Maaike Homan • 22 augustus 2016 11:24 @maaike_homan

Hotelchamp oprichters Kasper Middelkoop (33) en Kristian Valk (41) Beeld © Hotelchamp

Het piepjonge Nederlandse bedrijf Hotelchamp heeft de aanval geopend op dominante boekingssites. Het belooft hotels meer onlineboekingen op de eigen website zonder hoge commissies. Investeerders zien hier wel wat in en legden samen 1,75 miljoen euro op tafel.

Het gaat hard met het jonge bedrijf dat in 2015 werd opgericht. Mede-oprichter Kristian Valk (41) heeft hier wel een verklaring voor: “Nieuwe bedrijven die snel en hard groeien opereren vaak in een markt waar iets wringt.”

Boeking via eigen site

En dat is volgens hem het geval in de hotelbranche, waar sites als Booking.com en Expedia domineren. Deze bedrijven vragen commissies tussen de 15 en 30 procent aan de hotels, volgens Valk. “Wij helpen hoteleigenaren meer online boekingen via de eigen site te ontvangen.”

Een idee dat ontstond nadat de vriendin van zijn compagnon Kasper Middelkoop (33) een vakantie wilde boeken en merkte dat ze zich via een grote site ging oriënteren, vervolgens naar de website van het betreffende hotel ging voor meer informatie en alsnog via die grote boekingssite een kamer boekte.

Machtige platforms

Hotels zitten volgens Valk in hun maag met die machtige boekingssites. Niet mee doen is vaak geen optie, meedoen gaat ten koste van de winst. "Hoteliers zijn daarnaast vooral goed in dienstverlening. Ze hebben moeite zich te wapenen tegen de machtige sites en hebben niet de techniek in huis.”

De software van Hotelchamp moet er voor zorgen dat bezoekers van de hotelwebsite overtuigd worden om een overnachting te boeken.

Het ‘verzamelt’ informatie van hotelsitebezoekers en kan op basis van gedrag gerichte notificaties en acties sturen naar deze bezoekers. “Weet je dat iemand vaak een kamer zoekt voor bijvoorbeeld twee volwassenen en twee kinderen, dan kun je een actie sturen voor een familiekamer.”

Valk zegt dat negen op de tien hotelbezoekers nu nog boekt via grote platforms. “Dat zet een hotel op achterstand, want zij kunnen pas service gaan bieden aan de balie.”

Inspelen op klant

“Als je wel weet wie die online klant is, kun je daar veel gerichter op inspelen en service al via de mail bieden. Denk aan dat gezin dat laat aankomt, die kun je laten weten dat er bijvoorbeeld een parkeerplek voor ze gereserveerd is.”

Hotels betalen voor de software van Hotelchamp een vast bedrag per maand, dat afhankelijk van de grootte van het hotel, tussen de tweehonderd en enkele duizenden euro’s ligt. In ruil daarvoor belooft Hotelchamp minimaal 25 procent meer directe boekingen, via de eigen hotelsite dus.

1,75 miljoen euro

Niet alleen hotels tonen interesse in het jonge Amsterdamse bedrijf, ook investeerders binnen en buiten de branche. “Zij zien de problemen op de markt.” Medeoprichter Investion Venture Capital en ondernemers uit de hotel en e-commerce industrie brachten 1,75 miljoen euro bij elkaar.

De startup groeit met 77 procent per maand en is actief in twaalf landen. Tot de 500 klanten behoren hotelketen Millenium Hotels, het Pallazzo Versace in Dubai, het Baros Luxury Maldives Resort en Bilderberg Hotels. 

Ambities

In veel van die landen worden op dit moment meer medewerkers (nu zijn dat er nog 28) gezocht. Kantoren staan in Amsterdam, Groningen en Berlijn. Valk: “We nemen vier mensen per maand aan. Mochten we zes goeie vinden dan wil ik ze natuurlijk ook.”

De ambitie is om wereldwijd zo veel mogelijk hotels te laten werken met Hotelchamp. En dat moet volgens Valk lukken: “Hoteliers willen weer meer controle en meer direct contact met hun klanten, met onze technologie is dat mogelijk.”

Bron • RTL Z