Ondernemen

Nederlandse 'architecten van de verbeelding' veroveren wereld

Maaike Homan • 09 juni 2016 16:50 @MaaikeUtrecht

DOMunder, de archeologische bezoekersbeleving onder het Domplein in Utrecht. Beeld © Mike Bink

Ruiken, voelen en driedimensionaal beleven. Het Nederlandse bedrijf Tinker Imagineers maakt belevingscentra waar alles mogelijk is. Klanten zijn ASML en voedingsmiddelengigant Nestlé, dat begin deze maand een 40 miljoen euro kostend centrum opende in Zwitserland.

Hoewel het bedrijf niet bekend is bij het grote publiek, zijn de projecten van Tinker dat wel. Neem DOMunder, het museum in Utrecht waarbij bezoekers met een zaklamp onder de grond over 2000 jaar geschiedenis leren en Airborne Experience waarbij de Slag om Arnhem wordt herbeleefd. Of het Juliana Kinderziekenhuis dat stress bij kinderen wilde verminderen met beleving. Tientallen projecten leverde Tinker de afgelopen 25 jaar tal tal van nationale en internationale awards op.

Fantasie

De fantasie van de veertig medewerkers uit zich in ruimtes waar werelden worden nagebootst of nieuwe worden gemaakt en alle zintuigen geprikkeld worden door middel van video, aanrakingen en muziek. Le Nest is het meest omvangrijke project van Tinker Imagineers tot nu toe. Aan dit het 45 miljoen euro kostende brand experience centrum van ’s werelds grootste voedingsmiddelenconcern in Genève werkten ruim honderd Nederlandse ontwerpers, engineers en bouwers samen onder leiding van Tinker en de bedrijven Bruns en Mansveld.

Thumbnail

Niet alleen 'lollig' zijn

Le Nest vertelt de geschiedenis van het bedrijf en de merken van Nestlé. "Het was een flinke uitdaging. We hadden maar twee weken voor de pitch en gedurende het hele proces werd op elke slak zout gelegd", vertelt Erik Bär (47), mede-eigenaar van Tinker. "Voor Nestlé was alleen het allerbeste goed genoeg."

Op de vraag of bedrijven tegenwoordig een belevingscentrum nodig hebben, waar bezoekers geprikkeld en geëntertaind worden, antwoord Bär: "Het is niet meer voldoende om te zeggen dat je producten goed zijn. Het gaat er om wat je kan bieden als bedrijf en wat je betekent voor de wereld." Een belevingscentrum gaat ook niet om 'lollig' zijn maar om een ervaring waar je echt wat van leert. "We zijn nu ook bezig voor technologiebedrijf ASML. Ze willen klanten laten zien wie ze zijn, maar ook vertellen wat ze doen aan slimme jongens en meisjes van universiteiten."

Volgens Bär weten de meeste klanten het bedrijf te vinden. Pitchen hoort er ook bij, net als een opdracht niet halen. Zo ging het ontwerp voor een experience center Carlsberg bier aan Tinker voorbij. De klus voor Nestlé was toeval. Via Maison Cailler, dat luxe chocolade maakt en een dochteronderneming van Nestlé is, kwam de opdracht binnen. "Zij waren op dat moment al bezig met een belevingscentrum, maar waren niet tevreden met de partij met wie ze werkten. De directrice van Maison Cailler, een Nederlandse, heeft ons toen om hulp gevraagd."

Wereld over

Doel voor Tinker was een "menselijker gezicht geven" aan Nestlé. Dit bedrijf ligt regelmatig onder vuur vanwege het niet zo nauw nemen met ethische normen en de handel met omstreden bedrijven. "Openheid is wat wij wilden. Dus ook al gaat 99 procent goed, die ene 1 procent van kritiek en boycots hoort ook bij de geschiedenis van het bedrijf."

Kwamen opdrachtgevers in eerste instantie alleen uit Nederland, verovert Tinker nu de wereld. Momenteel werkt het bedrijf onder andere aan een project in Denemarken. "Wij zijn al 25 jaar bezig, bedrijven weten ons te vinden." Volgens Bär zijn er wereldwijd weinig concurrenten voor zijn bedrijf, dat 40 werknemers telt en omzet van 7 miljoen euro heeft. "Van verhalenschrijvers tot grafisch ontwerpers en video editors, wij hebben alles onder één dak."

Thumbnail

Speeltuin voor volwassenen

Het nieuwe kantoor in Utrecht is een groot creatief nest met beneden een kelder als proefcentrum. Een soort speeltuin voor volwassenen Bär: "Wij zijn van de grote ideeën, we hebben een kast vol plannen en visies." Van huis uit psycholoog combineert hij die kennis met theatertechnieken en multimedia om zo tot een optimale beleving te komen. De komende maanden staat ook een attractie voor mensen met dementie en verstandelijk gehandicapten op het programma. Maken al die verschillende opdrachtgevers het werk niet lastig? Bär: "Wij vinden het leuk om het wiel opnieuw uit te vinden."    

Ambities om veel groter te groeien heeft Bär niet. "Dan word ik te veel manager en dat wil ik niet." Wensen heeft hij nog wel. Hij zou graag iets maken voor Albert Heijn, want "dat bedrijf is zo Nederlands en is van iedereen". En Shell: "Die mogen net als Nestlé ook best wat aan hun imago doen." 

Bron • RTL Z