Ondernemen

Kiek'n Wat Wordt laat stellen zwaardvechten op eerste date

Maaike Homan • 23 januari 2017 20:37 @MaaikeUtrecht

Oprichters Remco Muurlink en Jaap Walsweer. Beeld © Fotovriend

Geen drankje in een bar, etentje of filmpje maar zwaardvechten, samen koeienmelken of schapen scheren. Startup Kiek'n Wat Wordt biedt verrassingsactiviteiten voor stellen aan. "We kunnen het zo gek maken als je wilt."

Oprichters achter het bedrijf dat in februari gelanceerd wordt zijn Jaap Walsweer (24) en Remco Muurlink (23). Via een ondernemersprogramma in de regio Enschede kwamen zij met elkaar in contact. 

Schapen scheren

Muurlink: "Ik heb mij zelf eens aangemeld voor een dansles met mijn vriendin. Een keer wat anders dan de kroeg. Het bleek ontzettend leuk en toen ben ik gaan kijken of er niet meer activiteiten bestaan voor stellen." Al brainstormend kwamen ze op het idee voor het datingbedrijf Kiek'n Wat Wordt wat staat voor: we zien wel wat het wordt.

Inmiddels hebben de jonge ondernemers een hele waslijst aan activiteiten: van samen schapen scheren ('wel seizoensgebonden') en koeien melken, tot een romantisch ritje in een koets. "We kunnen het zo gek of extreem maken als klanten willen. Dus ook duiken of bungeejumpen."

Date verpesten

Via een aanmeldformulier, nu alleen nog via de Facebookpagina verkrijgbaar maar in februari ook via de website, kunnen klanten voorkeuren aangeven: de mate van avontuur, of het sportief mag zijn en wat het maximale budget is. Wat een stel dan precies gaat doen, blijft een verrassing. 

Is er dan geen risico dat de date verpest wordt doordat bijvoobeeld één van de twee bang is voor koeien? De ondernemers denken van niet. "De vragenlijst reduceert het risico hierop en bovendien zijn klanten mensen die zich dus willen laten verrassen."

Markt

Dat hier een markt voor is, daarvan zijn Muurlink en Walsweer overtuigd. "We richten ons op mensen die niet creatief zijn en dus niet zelf iets kunnen verzinnen, mensen die geen zin hebben om te zoeken of zelf geen keuze kunnen maken."

Voorzichtig wordt al gepraat over het uitrollen van het concept naar de rest van Nederland. "Al zullen we dan wel de naam moeten aanpassen. 'Kiek'n Wat Wordt' zal niet iedereen begrijpen, maar hier in de regio Enschede dus wel."

In bovenstaand filmpje vertellen twee proefkonijnen over hun ervaring. Aanvankelijk dachten ze: leuk schaatsen maar bijzonder, dat valt wel mee. "Totdat bleek dat ze om de beurt een mascottepak aan moesten en daarmee de schaatsbaan op. Het was echt hilarisch."

Tot nu toe hebben de ondernemers alles uit eigen zak betaald. "Alleen de website was een investering. Als we willen doorgroeien dan hebben we wel geld van investeerders nodig maar nu eerst maar zien of het aanslaat."

Bron • RTL Z