Ondernemen

Webwinkel voor tweedehands auto's: 'Net als schoenen kopen'

Maaike Homan • 13 februari 2017 16:08 @MaaikeUtrecht

De oprichters van Bynco. Beeld © Bynco

Online een tweedehands auto kopen waar je nog nooit in gereden hebt. Dat is het idee achter de nieuwe webwinkel Bynco. "De aanschaf is net zo makkelijk als die van een online paar schoenen."

Bynco is voortgekomen uit de AutoBinck Group, een Nederlands familiebedrijf dat al 110 jaar actief is op de automarkt en een jaaromzet heeft van ruim 1,2 miljard euro. De startup koopt zelf auto's in en knapt ze waar nodig op.  

Dennenappels

Kopers krijgen via het platform volledig inzicht in de staat van de auto. General manager Jeroen Veldman: "Gebruikerssporen poetsen we niet weg, maar tonen we juist. Je kunt op onze 360-graden foto's alles zien wat je wilt zien." Zelfs de geur van de auto - dennenappels of sigarettenrook - wordt beschreven. 

Bynco, dat staat voor Buy Your Next Car Online, wil zo 'een einde maken aan het ondoorzichtige koopproces van tweedehands auto's'. Veldman: "We zijn het heel gewoon gaan vinden dat je moet onderhandelen over de aankoopprijs van een tweedehands auto en nooit zeker weet of je een goede deal hebt gemaakt."

Tweedehands auto's populair

Het businessmodel van Bynco lijkt in te spelen op de laatste ontwikkelingen in auto-verkoopland. Nederlanders kopen bijvoorbeeld steeds meer tweedehands auto's. In de eerste helft van 2016 wisselden 990.000 stuks van eigenaar, een stijging van 5,5 procent ten opzichte van 2015, zo berekende het CBS

We willen daarnaast meer informatie over de auto die we (misschien) gaan kopen, zegt de Rabobank in het rapport 'Cijfers en trends, universele autobedrijven': mede door de transparantie in de markt kun je als consument je keuze baseren op meer dan alleen de aanschafprijs van de nieuwe of gebruikte auto. Ook onderhoudskosten worden steeds beter inzichtelijk en daarmee ook de totale gebruikskosten van de auto als mobiliteitsvorm."

Auto's allemaal gekeurd

Volgens Veldman speelt 95 procent van het zoeken naar een auto zich al online af. "We vergelijken, kiezen en zoeken allemaal via internet. Dus waarom de aanschaf niet online doen? In navolging van Tesla bieden andere autofabrikanten dit ook steeds vaker aan."

De wagens in het aanbod van de webwinkel zijn maximaal drie jaar oud en vallen in het ABC-segment (miniklasse tot het compacte middensegment); van een Citroën C1 tot een Volkswagen Golf. "In deze groep is de grootste afname." Prijzen variëren van 6500 tot 30.000 euro. 

Succes?

Of Bynco succesvol zijn, hangt af van deze prijs. Dat zegt Glem Dickmann van Aumacon, kenniscentrum van de automative sector. "De prijzen zijn zo interessant dat consumenten makkelijk kunnen vergelijken." De prijzen kunnen iets hoger zijn, door de geboden service, maar niet te hoog, zegt hij.

Hij noemt de webwinkel 'een interessante ontwikkeling die zich moet gaan bewijzen'. "Ze hebben een betrouwbaar moederbedrijf achter zich, dat helpt. Bovendien kunnen ze auto's uit heel Europa inkopen."

Proefrit van twee weken

Maar ja...het is nogal wat: zo'n grote aankoop online doen. Gaan mensen dat wel doen? Volgens Veldman zijn de klanten, de doelgroep zijn mannen en vrouwen tussen 18 en 55 jaar, klaar voor deze manier van een auto kopen. "In de markt van gebruikte auto's is in ons land al decennia lang weinig tot niets gebeurd op het gebied van innovatie."

Omdat een proefrit niet mogelijk is, kunnen kopers de auto binnen veertien dagen ruilen. Het aankoopbedrag wordt dan teruggestort. 

Bron • RTL Z