Ondernemen

Uniek in Nederland: een winkel met alleen maar frisdrank

Chris Koenis • 11 mei 2016 20:28 @chriskoenis

Boyd, Tessa en Stephan leveren met Dorstlust 150 soorten frisdrank. Beeld © Dorstlust

Een droom die uitkomt, zo noemt onderneemster Tessa Monfrooy de frisdrankwinkel die zij samen met twee vrienden komende maand feestelijk opent. "Het wordt eigenlijk een soort omgekeerde slijterij."

Bijna vier jaar geleden kwamen ze op het idee tijdens een vriendentrip naar Berlijn. Waar de alternatieve frisdranken hen in de Duitse hoofdstad om de oren vlogen, beseften Tessa Monfrooy (26), Stephan van Duuren (28) en Boyd Zandwijken (28) dat geen daarvan nog in Nederland was te verkrijgen. "We zeiden tegen elkaar: hier moeten we iets mee doen", blikt Monfrooy terug. "En dat sloeg al snel aan. Eerst bij mensen in onze omgeving en later ook bij horecazaken."

Dorstlust

Frisdrankengroothandel Dorstlust levert intussen alweer 150 alternatieve frisdranken aan zo'n 500 grote en kleinere restaurants, bars, kantoren en koffiezaken. Van het hippe Club-Mate, dat via connecties al snel in de bekende club Trouw (inmiddels ter ziele) werd verkocht en Fritz-kola uit Hamburg tot de granaatappel-basilicum soda's van Double Dutch en de tonics en mixers van Aqua Monaco uit München. 

Monfrooy: "De focus ligt niet bij het importeren van frisdranken. We bundelen verschillende merken en zijn zo een groothandel voor alternatieve frisdranken. Zij moeten een verhaal te vertellen hebben."

Thumbnail

Ondergeschoven kindje

Want de Nederlander moet nog kennis maken met veel van deze kleine dranken. Ons land produceert meer bier dan fris. "Het is in Nederland nog steeds een ondergeschoven kindje", zegt Monfrooy, die met Dorstlust’s Drankerij in Amsterdam-Oost de eerste frisdrankwinkel van Nederland opent. Het pand van 65 vierkante meter aan de Pretoriusstraat opent medio juni. 

"Een droom die uitkomt en hopelijk de opstap naar een tweede en derde winkel", zegt de ambitieuze onderneemster. "Wij vinden dat de tijd rijp is voor zo'n drankenwinkel met heel veel frisdranken en ook een kleine selectie aan alcoholhoudende dranken. Het wordt eigenlijk een soort omgekeerde slijterij. We richten ons vooral op het mixen van dranken en blijven het liefst weg van de standaard cocktails."   

Bekende frisdranken onder druk

Frisdrank is na koffie de meest gedronken alcoholvrije drank in Nederland. In 2013 dronk een Nederlander gemiddeld 99,4 liter per persoon per jaar (exclusief ijsthee en energiedranken). "Al staan de traditionele frisdranken de laatste jaren wat onder druk. De consument richt zich meer op alternatieven met minder of zonder suiker", legt directeur Raymond Gianotten van de Nederlandse brancheorganisatie Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) uit.

Thumbnail

Koren op de molen voor kleinere spelers zoals Dorstlust, dat vanuit hun loods in de Amsterdamse Houthaven uitsluitend met kleine onafhankelijke frismerken werkt. Monfrooy: "We willen en kunnen niet concurreren met een partij als Coca Cola. Dat is toch de holy grail onder de frisdranken, maar je buurman schenkt het ook. Restaurants steken super veel moeite in menukaarten, dan is het raar dat je er een flesje Fanta naast zet."

Eigen baas zijn  

Aan promotie of marketing doet Dorstlust naar eigen zeggen nog weinig. "Dat moeten we nog oppakken. Tot dusver lukt het aardig met mond-tot-mondreclame, social media zoals Facebook en Instagram en het pluggen bij food- en drankenblogs van vrienden."

Het ondernemen bevalt Monfrooy uitstekend. "Ik heb vorig jaar mijn studie rechten afgerond en had hier nooit aan gedacht. Maar eigen baas zijn en je eigen koers te varen bevalt ontzettend goed. We worden niet gehinderd door enige ervaring uit de branche en dat is juist ook onze kracht."

Bron • RTL Z