Ondernemen

Zo verdienen Youtubers hun geld

Saskia van Huijgevoort • 28 februari 2016 08:26 @Saskia_vanH

Enzo Knol is één van de bekendste Youtube-sterren in Nederland Beeld © ANP

Mertabi, Teske de Schepper en Miss Lipgloss: de één zegt deze namen niets, maar voor de ander zijn het household namen. De bekende Youtube-sterren bereiken tussen de 10.000 tot 1 miljoen mensen per video en zijn zo gewild onder adverteerders, dat ze inmiddels van de inkomsten kunnen leven.

De bekendste vlogger in Nederland is Enzo Knol. De 21-jarige jongen heeft - met filmpjes over zijn hele doorsnee leven - meer dan 214 miljoen views op Youtube. Het kijkerskanon trekt adverteerders aan als een magneet. Deals sluiten doet hij niet zelf, maar zijn Duitse management Divimove.

Hoeveel al deze nieuwe sterren precies verdienen met hun eigen merk, willen zowel hun managementbureaus als zijzelf niet zeggen. Quote schatte het inkomen van Knol op 350.000 euro vorig jaar. Dat is echter wisselgeld in vergelijking met sommige Engelstalige vloggers. Zo zou de Zweed Felix Kjellberg (PewDiePie) afgelopen jaar ongeveer 7 miljoen euro bij elkaar hebben geharkt.

Advertentie-inkomsten
Het woord 'Youtubers' gebruiken zou eigenlijk geen recht doen aan het vak van deze sterren. Ze gebruiken vaak meerdere social mediakanalen als een weblog, Instagram, Snapchat en Youtube. Daarnaast filmen of bloggen sommigen niet over hun leven, maar worden ze populair met online tv-formats. De drie mannen van het populaire Stuktv voeren bijvoorbeeld uiteenlopende opdrachten uit. De meeste adverteerders spreken daarom over 'influencers'.

De online sterren verdienen het gemakkelijkste hun geld aan advertentie-inkomsten, zoals bijvoorbeeld gesponsorde content of banners. Dat laatste zou Amerika's grootste influencers op Youtube ongeveer 7 euro per duizend weergaven opleveren. In Nederland ligt dit bedrag volgens de geruchten op zo'n 3 euro, schreef Quote eerder. Succesvolle vloggers en bloggers kunnen daar een prima inkomen mee genereren, maar het meeste geld is te verdienen met exclusieve sponsorcontracten.

Sponsorcontracten
Samenwerkingen met een merk levert soms honderden of duizenden euro's op. Bloggers krijgen voor zo'n deal in een maand zo'n 10 tot 20 euro voor duizend unieke bezoekers per campagne, vertelt Dorit Roest, mede-oprichter van Bloggersnetwork en TheInfluencersMovement.

Videomakers op het internet met een middelgroot bereik (ongeveer 10.000 kijkers) verdienen in totaal zo'n 100 tot 500 euro per samenwerking. Voor succesvollere kanalen kan dit oplopen tot 1000 euro per reclamecampagne, vertelt Roest. "Dat betekent niet altijd dat ze het geld cash in hun handen krijgen, soms krijgen ze bijvoorbeeld een reis naar New York of een product cadeau."

Waarom zijn influencers zo populair?
Deze nieuwe supersterren onder de jongere generatie worden vaak ingezet om een nieuw product of evenement onder de aandacht te brengen van hun kijkers. Hoeveel deze influencers precies verdienen, hangt niet alleen af van hun bereik, maar ook van het product. Bij zo'n samenwerking is het heel belangrijk dat het merk bij de Youtuber past zodat de kritische kijker de commercial geloofwaardig is.

Een vlogger die veel video's maakt van haar hondje, werd bijvoorbeeld door een bekend hondenvoermerk ingehuurd om een nieuwe snack te promoten, vertelt Evita Vervuurt, Channel Manager bij RTL. "Omdat zij vaak video's met haar hondje maakt kon het product heel makkelijk worden geïntegreerd in haar content. Haar fans reageerden heel positief op deze video."

Geloofwaardigheid is belangrijk
Hoe geloofwaardiger de vlogger of blogger, hoe hoger het prijskaartje kan zijn voor de adverteerder. En als het merk niet bij de online ster past, dan wordt er niet samengewerkt. "Soms kent de kijker een vlogger beter dan zijn eigen vrienden. Die prikt daar dus meteen doorheen", zegt Niels Verhoeven van management-vloggerbureau Social 1nfluencers. 

Roest toetst de prijs in principe aan vier peilers: relevantie, engagement, authenticiteit en likability (REAL). "Adverteerders sluiten een contract met echte mensen, die een echte boodschap willen overbrengen naar hun volgers waar zij ook echt op zitten te wachten", vat ze samen.

Merchandising 
Tenslotte hebben de grootste Youtube-sterren ook nog inkomsten uit merchandising. Enzo Knol en PewDiePie vragen bijvoorbeeld voor een t-shirt zo'n 20 euro. Echte fans lopen graag rond met een t-shirt, pet of rugtas met het logo van hun idool.

Onder veel jongeren zijn Youtubers 'de sterren van nu', legt Vervuurt uit. "Niet voor niets zijn er Youtube-fandagen in het leven geroepen zoals de Dutch Youtube Gathering en het VEED Festival. Op dagen zoals deze zie je veel jongeren die komen opdraven met een t-shirt of pet met het logo van hun favoriete Youtuber."

Goudzoekers
Inmiddels is er een hele marketingindustrie rondom deze online sterren ontstaan. Dat trekt goudzoekers aan, maar die redden het niet lang in de business, vertelt Verhoeven. Om echt succesvol te worden is discipline nodig en een visie. "Vloggers hebben een redactionele strategie, een vast format en uploaden hun video’s altijd op een vast moment."

In vergelijking met gigantische tv-producties, lijken de vlogs of blogs op het eerste gezicht soms 'achteloos' gemaakt, maar dat blijkt totaal niet te kloppen. De nieuwe influencers vertegenwoordigen een merk, net als een BN’er, magazine of tv-programma. "Vloggen is in sommige gevallen een fulltime baan, omdat het veel tijd kost om een video te bedenken, te maken en te monteren", verklaart hij.