Ondernemen

Online castingplatform ontvangt investering van miljoen euro

Sjors Rodenburg • 21 april 2017 18:13 @SjorsRodenburg

Beeld ©

Online platform iCasting heeft een investering van ruim een miljoen euro ontvangen van de oprichters en een nieuwe investeerder. Met het geld wil het bedrijf groeien.

Via de website van iCasting worden modellen, acteurs, figuranten en andere artiesten gematcht aan opdrachtgevers, zoals reclamebureaus en televisiezenders. Bijzonder is dat beide partijen gratis gebruik kunnen maken van het platform.

Hard groeien

Met de investering wil iCasting vooral hard groeien, vertelt directeur Esmée Pater, die er sinds twee maanden aan het roer staat. "Net zoals iedere start-up is het ons doel om eerst de markt te veroveren en daarvoor moet je stevig investeren in technologie en marketing." Als start-up neem je natuurlijk risico, maar Pater verwacht binnen afzienbare tijd een positief resultaat.

Op dit moment wordt onder meer geld verdiend met advertenties. Gebruikers zien eerst een korte video voordat ze een opdracht kunnen bekijken. De match tussen talent en opdrachtgever blijft altijd gratis, garandeert Pater. Wel overweegt ze extra diensten om opdrachtgevers te ontlasten.

Uit frustratie

iCasting werd opgericht uit frustratie met de traditionele castingbureaus, die hoge bemiddelingskosten in rekening brengen. "Het is een niet-transparante business", stelt de 26-jarige ondernemer, die naast haar werk bij iCasting ook nog een ander bedrijf runt. "Wij proberen daar verandering in te brengen."

En dat lukt goed. Op dit moment telt het platform zo'n 30.000 gebruikers met totaal 75.000 unieke talenten, zoals presenteren, dansen en acteren, waarmee iCasting het grootste castingbureau van Nederland is. Dat moeten er aan het einde van het jaar 100.000 gebruikers zijn, daarna volgt uitbreiding naar het buitenland, zegt Pater. "Amerika staat hoog op ons lijstje, maar ook andere landen in Europa."

Iedereen die meerderjarig is kan zich gratis aanmelden. Kinderen tot achttien jaar hebben toestemming nodig van hun ouders. Sinds de oprichting in 2015 heeft iCasting ruim 900 opdrachtgevers aan talenten kunnen helpen, waaronder veel fotografen en reclamebureaus, maar ook grote spelers als Disney en RTL. 

Duur en tijdrovend

IQ-Media is een van die klanten. Het reclamebureau uit Zwolle is op dit moment bezig met een campagne voor de kinderfietsen van Alpina. Hiervoor was het bedrijf op zoek naar een diverse groep van tien kinderen tussen de vier en tien jaar oud. "We hebben ze supersnel gevonden", blikt commercieel directeur Joris van Hittersum terug. "Na twee à drie uur hadden we al voldoende aanmeldingen binnen."

Van Hittersum werkte voorheen met traditionele bureaus, maar wil inmiddels niet meer terug. "Werken met castingbureaus is een tijdrovend en duur proces", legt hij uit. "De fees die wij betalen gaan grotendeels naar de bureaus. Dat klopt niet helemaal. Nu betaal je alleen een vergoeding aan de modellen."

Bron • RTL Z / Sjors Rodenburg