Ondernemen

'Airbnb voor retail' Storefront gaat flink uitbreiden in Nederland

Daniël Verlaan • 06 september 2017 18:48 @danielverlaan

'Airbnb voor retail' Storefront gaat flink uitbreiden in Nederland
Deze locatie (60m2) aan de Amsterdam grachtengordel kost 300 euro per dag. Beeld © Storefront

Of je nu een groot bedrijf of een zzp'er bent: met Storefront kun je in Amsterdam een locatie huren voor je evenement. Binnenkort worden daar Rotterdam, Den Haag en Utrecht aan toegevoegd, vertelt Jort Duijnker, de directeur van de Nederlandse tak, tegen RTL Z.

Storefront noemt zichzelf de 'Airbnb voor retail' en dat klopt: zelfs de website lijkt op het populaire verhuurplatform. Je vult een stad in en krijgt alle beschikbare locaties te zien die je voor minimaal één dag kunt huren. De prijzen variëren van een paar honderd tot duizend euro per dag.

Onder andere Heineken, Chanel en Google maken al gebruik van Storefront, dat zich richt op het verhuren van locaties voor B2B-evenementen. Sinds april is Storefront beschikbaar in Nederland en er zijn inmiddels honderden locaties verhuurd, met name aan grotere bedrijven die voor een langere tijd een pop-upwinkel willen hebben.

Twintig procent

Het gros van de klanten geeft Storefront opdracht om een locatie te zoeken, bijvoorbeeld een ruimte voor een pop-upwinkel in het centrum van Amsterdam die plek biedt aan minimaal honderd mensen. Deze zogeheten conciërgedienst is populair bij de grote bedrijven. Daar betaal je wel extra voor: twintig procent bovenop de uiteindelijke verhuurprijs.

Kleine bedrijven en zzp'ers, bijvoorbeeld een modeontwerper die zijn eerste show geeft, kunnen via de website zelf een plekje uitkiezen. "We zien ook veel startups die via Storefront een locatie boeken om in contact te komen met hun publiek", vertelt Duijnker. "Als online start-up met een app wil je bijvoorbeeld een dag organiseren waar je direct feedback op je product krijgt."


Dit kleine winkeltje van 62m2 in de Amsterdamse Haarlemmerbuurt kost 600 euro per dag.

Leegstaande panden

Het Amerikaanse Storefront fuseerde vorig jaar met de Franse vergelijkbare dienst Popup Immo, waarmee de start-up voet aan grond kreeg in Europa. De Nederlandse tak, die vijf man telt, wordt geleid door Duijnker en telt vooral mensen die op zoek gaan naar interessante locaties om het aanbod te vergroten.

"We sporen de persoon achter een gaaf leegstand pand op en proberen dan een afspraak te maken", vertelt Duijnker. "Nu zijn we bijvoorbeeld aan het kijken of we de gesloten American Apparel-winkel in Amsterdam op de site kunnen krijgen." Een medewerker van Storefront noteert dan alle mogelijkheden, maakt foto's voor op de website en spreekt een verhuurprijs af.

Na Amsterdam worden nog voor het einde van het jaar locaties in Rotterdam, Den Haag en Utrecht aan het aanbod toegevoegd. Op basis van het aantal aanvragen worden andere steden toegevoegd. Duijnker zegt al aanvragen voor Maastricht, Groningen en Nijmegen te hebben.

Pop-upwinkels

Het overgrote deel van de locaties op Storefront wordt verhuurd voor het opzetten van een pop-upwinkel: zo'n 85 procent. Duijnker wil daarom bekender worden bij communicatie- en evenementenbureau's, die bijvoorbeeld perspresentaties, fandagen en productlanceringen organiseren.

Een rondgang bij vijf van dit soort bedrijven leert dat Storefront inderdaad nog niet erg bekend is: maar één bureau meldt 'ervan gehoord te hebben'. De andere vier bedrijven zeggen het platform niet te kennen, maar gaan wel het aanbod bekijken.


Deze plek voor een pop-upwinkel van 144m2 kost 2040 euro per week.

Jip Samhoud, oprichter van creatief bureau &Samhoud en bedenker van de eerste Nederlandse VR-bioscoop, zegt de potentie van Storefront in te zien. "We zijn altijd veel tijd kwijt aan het zoeken naar een geschikte locatie voor onze klanten of onszelf. Een online overzicht met toffe plekken kan dan heel handig zijn."

Gaatje in de muur

Storefront int standaard twintig procent van de verhuurprijs, en is daarmee al in Nederland winstgevend, vertelt Duijnker. Door een wereldwijde samenwerking met Allianz zijn verhuurders verzekerd voor schade aan hun pand. "De grootste schade is tot nu toe een gaatje in de muur toen we wat spullen aan het verhuizen waren."

"We bieden geen locaties aan voor consumentenfeesten, en daardoor is de kans op schade ook een stuk kleiner. Als je een feestje wilt geven, kun je beter bij een andere website iets zoeken", zegt Duijnker met een knipoog naar Airbnb, dat regelmatig in het nieuws komt omdat verhuurders tijdens een feestje een woning volledig slopen.

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan

Gerelateerde artikelen