We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Ondernemen

17 miljoen voor ticketverkoper Tiqets, zet vol in op tech en data

Daniël Verlaan • 17 mei 2017 10:33 @danielverlaan

17 miljoen voor ticketverkoper Tiqets, zet vol in op tech en data
Beeld © AFP

Een jaar na de investering van 6 miljoen haalt de Amsterdamse ticketverkoper Tiqets opnieuw een flinke bedrag op. Met de nieuwe investering van 17 miljoen dollar gaat er flink uitgebreid worden "We gaan veel developers en data scientists aannemen", zegt ceo Luuc Elzinga tegen RTL Z.

Met Tiqets kun je in het buitenland kaartjes voor musea en voorstellingen kopen. Het ticket krijg je direct op je smartphone binnen. En dat betekent geen gedoe meer met in de rij staan voor papieren tickets of kaartverkoopsites in talen die je niet snapt. 

17 miljoen dollar

De 17 miljoen dollar, afkomstig van een consortium van investeerders onder leiding van HPE Growth Capital, gaat volgens Elzinga gebruikt worden om een reeks nieuwe kantoren te openen. "Dan denk ik aan de Amerikaanse westkust, San Francisco of Los Angeles bijvoorbeeld", aldus Elzinga.

In die kantoren komen dan vooral salesmanagers en marketeers te werken. Het gaat vaak maar om een paar man zegt Elzinga, maar hij vindt het belangrijk om aanwezig zijn in de landen waar Tiqets actief is.

Inmiddels gebruiken miljoenen mensen in meer dan 150 landen de dienst. Ook is het al twee jaar de snelst groeiende startup van Nederland.

Naast de Amerikaanse westkust kijkt Tiqets naar andere locaties in Europa, de VS en het Midden-Oosten. Dat zijn de plekken waar volgens Elzinga betaald enterainment is, zoals musea, attracties en theaters. "In Azië heb je bijvoorbeeld veel duiklessen, maar dat is niet iets voor ons", zegt hij.

Ook voor gasten van hotels en touroperators regelt Tiqets de kaartjes. Dat is voor de hotels service voor de eigen gasten. De provisie wordt gedeeld tussen het hotel en Tiqets.

Developers en data

Bij Tiqets werken 75 mensen. Daarvan is zo'n 60 procent bezig met productontwikkeling en technologie. Daarom wil Elzinga het geld ook gaan gebruiken om meer developers en data scientists aan te nemen: "Door te investeren in technologie en te leren van data willen we voorop blijven lopen."

Elzinga heeft nog één belangrijke tip voor beginnende startups: ontwikkel alle technologie in je eigen kantoor. "Onze development zit in Amsterdam. We merken dat we daardoor slagvaardiger zijn, omdat we snel leren en kunnen schakelen, en niet afhankelijk zijn van een derde partij."

"Je IT uitbesteden aan een club is wat mij betreft echt een no-go voor een startup. Als je ondernemer bent, zoek een slimme techneut waarmee je goed kunt communiceren en richt samen een bedrijf op." 

Bekijk ook het interview met Tiqets tijdens The Next Web Conference 2016

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen