Business

Na Amazon stapt ook Alibaba in grote supermarktketen

Maaike Homan • 21 november 2017 18:17 @MaaikeUtrecht

Na Amazon stapt ook Alibaba in grote supermarktketen
Klanten voor een supermarkt van de Sun Art Retail Group in Shanghai. Beeld © Getty Images

Alibaba heeft een belang van 36 procent procent gekocht in de Chinese supermarktgigant Sun Art Retail Group. Concurrent Amazon bestormde eerder dit jaar al de voedingsmarkt met een overname. Traditionele supermarkten vrezen voor hun marktaandeel.

Voor het belang in de Chinese supermarktconcern legde Alibaba 2,4 miljard euro neer. De Franse groep Auchan is de andere grootaandeelhouder van de Sun Art Retail Group. Door de deal is webgigant Alibaba in één klap mede-eigenaar van 446 supermarkten.

'Markten buiten China verkennen'

Hierdoor kan het zijn positie gaan versterken als het gaat om fysieke winkels. Sun Art krijgt door de overeenkomst toegang tot middelen en technologie om verder uit te breiden en beter inzicht te krijgen in het winkelgedrag van klanten. 

Alibaba-topman Daniel Zhang zegt in een persverklaring dat zijn bedrijf door de samenwerking een kans krijgt om ook markten buiten China te verkennen. Het Franse Auchan is actief in zeventien landen. Overigens niet in Nederland.

Meer supermarkten

Alibaba heeft in Shanghai twintig Hema-supermarkten (niet te verwarren met de Nederlandse Hema) en dat moeten er de komende maanden meer worden. In deze winkels hebben alle producten (van verse krab tot stukjes mango) een barcode. Via een app kun je zo allerlei informatie krijgen over het product. 

Wie liever thuisblijft, en binnen drie kilometer van de supermarkt woont, kan boodschappen bestellen die binnen 30 minuten worden thuisbezorgd. Betalen gaat vervolgens via Alipay, een online mobiel platform, dat vooral in China heel groot is en ook tot de Alibaba groep hoort.


Een Whole Foods Market in New York. (Foto: AFP)

Whole Foods

De Chinese webgigant is niet de enige die zich op de voedselmarkt begeeft. In juni kocht Amazon het eveneens Amerikaanse Whole Foods Market voor 13,7 miljard dollar. In de Verenigde Staten is het al actief met Amazon Fresh, waar je de producten die je normaal zelf in de supermarkt haalt, ook online kunt bestellen.

Nu wordt in de VS nog maar een klein deel van de boodschappen online gekocht. Forbes sprak eerder dit jaar over tussen de 1 en 3 procent. Maar de totale markt is 675 miljard dollar groot, zodat hier veel lijkt te winnen.

Schaalvergroting

"Deze bedrijven kijken alleen maar naar schaalvergroting. Ze willen de grootste worden en alle denkbare producten aanbieden via hun platformen", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit.

Kleinere spelers zetten ze hiermee buitenspel, maar consumenten profiteren hier van. "Door de schaalvergroting kunnen de kosten omlaag en die worden doorberekend aan de consument. Daarnaast zetten deze bedrijven volop in op klantervaring."

Nadat Amazon de deal met Whole Foods bekend maakte ging branchegenoot Ahold Delhaize op de beurs in Amsterdam zwaar onderuit. Ook andere Europese supermarktbedrijven werden door beleggers flink lager gezet.

Amazon-prooi

Het Amerikaanse Kroger klaagde toen over verlies van marktaandeel en bedrijven die via internet leveren. Het wil de concurrentie met Amazon en Walmart aangaan door volgend jaar met een eigen kledinglijn te komen.

Volgens Koelemeijer zal Ahold in de toekomst 'zeker ten prooi vallen aan Amazon'. "In het Verenigd Koninkrijk zie die beweging ook al. Daar werkt Amazon eerst met partijen samen en komen daarna de overnames."

Fysieke winkels

Hoewel Alibaba en Amazon vooral actief zijn op het gebied van e-commerce hebben beiden ook fysieke winkels. Zo opende Amazon in 2015 boekenwinkels, waarbij het online informatie gebruikt.

Zo biedt het niet, zoals veel boekenwinkels, zoveel mogelijk producten aan maar maakt het een selectie aan de hand van online klantenbeoordelingen, pre-orders, omzet en populariteit op hun eigen recensiesite Goodreads.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen