Business

Geheitkaas en bonenballen: ondernemers duiken op plantaardig eten

Suzanne Blotenburg • 09 februari 2018 16:54 @suusnl

Geheitkaas en bonenballen: ondernemers duiken op plantaardig eten
Michael Luesink (links) oprichter van BOON Beeld © BOON

Een Big Mac zonder vlees, camembert zonder kaas en Cornetto 's zonder roomijs. Veganistische producten duiken overal op. Ook Nederlandse bedrijven pikken een graantje mee van de wens om plantaardig te eten.

Naar schatting van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) telde Nederland begin 2018 meer dan 100.000 veganisten. "Nooit eerder deden er zoveel mensen mee aan 'groene challenges' en kwamen er zoveel veganistische restaurants bij. Het is geen hype maar een groeiende beweging", zegt Debby van Velzen van de NVV.

Veganisten?

Een echte veganist gebruikt geen dierlijke producten: vlees, vis, kaas of zuivel. Maar ook geen eieren, honing of producten met gelatine zoals drop. Bont, leer, wol of dons is voor de diehards ook uit den boze. Net als bijvoorbeeld mascara's met bijenwas en shampoo die op dieren is getest.

In de praktijk zijn er naast veganisten ook mensen die ervoor kiezen om grotendeels plantaardig te eten, maar soms zwichten voor een stukje vis. Of die wel leer dragen. "Mensen zien vaker in dat voor elk dierlijk product een dier wordt gebruikt. En dat er alternatieven zijn", aldus Van Velzen.

McVegan

Het percentage Nederlanders dat nooit vlees eet is volgens de Vegetariërsbond minder dan 5 procent. Desondanks eet een groeiend aantal Nederlanders niet meer elke dag vlees. En dat wordt door veel ondernemers gezien als kans.

Grote bedrijven zoals Mcdonald's en Ola presenteren plantaardige producten. Zweden kreeg eind vorig jaar de primeur met de McVegan - een burger op basis van soja. In Engeland is vanaf deze maand een veganistische Cornetto te koop, gemaakt van soja-ijs en melkvrije chocolade.

Planten in de schappen

Ook in Nederland verschijnen nieuwe plantaardige opties in de schappen. Albert Heijn kwam vorig jaar bijvoorbeeld met vegan afbakcroissants. Jumbo breidde het assortiment uit met beleg van het Amerikaanse ToFurkey en kaasvervangers van het Canadese Daiya.

"We zien groenten van bijgerecht naar hoofdgerecht gaan", zegt Felicity Bijnaar, woordvoerder van Albert Heijn. "Ook zien we een groei in de vraag naar veganistische producten." Dat vertaalt zich in een uitgebreider aanbod in onder meer plantaardige zuivelproducten van het eigen merk van de supermarkt. Exacte cijfers worden echter niet gedeeld.

Kleine markt

Onderzoeksbureau GfK noemt de Nederlandse markt voor plantaardige vleesvervangers 'vrij klein'. "In de totale markt van vlees, gevogelte, vis en vleesvervangers heeft het een aandeel van 2,5 procent", zegt woordvoerder Nynke Herder. "Wel is er sprake van een sterke groei. Een jaar geleden was het nog 2 procent." Een toename van 25 procent.

Het merendeel van de omzet op dit gebied komt volgens GfK ten goede van de supermarkten. Kleinere ondernemers weten echter ook in te spelen op de trend. Zo is de Vegetarische Slager, die zowel vegetarische als veganistische producten aanbiedt via supermarkten, inmiddels op weg naar een eigen fabriek. De ondernemer haalde hier geld voor op en werkt nu het bouwplan verder uit.

Lees meer op RTL Z: Wordt 'plantaardig' het nieuwe 'glutenvrij' in foodmarketing?

Niet bij te benen

'Groene' visburgers, gehaktballetjes, pizzabodems, kaas en brood komen onder meer van de Nederlandse bedrijven Sofine, Vegatfit, Magioni en The Dutch Vegan Bakery. "Het is niet meer bij te benen", zegt Van Velzen, die nog onderzoekt hoeveel bedrijven met een veganistisch aanbod er precies zijn. Ook GfK heeft hier geen cijfers over beschikbaar.

"Op onze website zijn meer dan tweehonderdvijftig eetgelegenheden, (web)winkels en andere initiatieven met een 'vegan-friendly' aanbod te vinden. Nederland is echt met een inhaalslag bezig", zegt Van Velzen.

Dat geldt vooral voor steden zoals Amsterdam en Utrecht. Den Haag stond al langer op de kaart. "Maar in steden zoals Londen en Barcelona zijn nog veel meer opties. In Australië is er zelfs een tv-programma voor kinderen over veganisme."

Stoffige bonen

Het groeiende aanbod maakt een veganistisch en vegetarisch dieet laagdrempeliger. En dat is voor veel ondernemers in de sector een missie. "Hoe kun je mensen verleiden om meer plantaardig te eten?", zegt Michael Luesink, oprichter van bonenstartup BOON.

Er zijn insecten, er is kweekvlees en nepvlees, maar ook de gewone boon. "In potjes en blikjes heeft het een stoffig imago gekregen, maar het kan ook lekker en vers", zegt hij. Ballen, burgers, vulling voor wraps. BOON werkte de afgelopen drie jaar aan veganistische maaltijden met in Nederland geteelde bonen.

Groeimarkt

"Het is een van de uitdagingen van de toekomst. Als we iedereen willen blijven voeden dan moeten we minder vlees produceren en meer plantaardig gaan eten", zegt Luesink, die er zijn afstudeerproject van maakte. Inmiddels zijn zijn producten te vinden bij verschillende grote supermarkten.

"De markt voor vleesvervangers is vorig jaar met twintig procent gegroeid", zegt Luesink, die zich zegt te baseren op cijfers van de grote supermarkten. "Maar het marktaandeel is klein, dus er valt nog veel te halen."

Vleeseter moet wennen

Vooral bij de vleesetende consument valt nog te winnen. Deze groep ziet vega-producten het liefst nog in het 'jasje van vlees', weet Luesink. Een burger van bonen of gehakt van tofu. "Het is een tussenstap om mensen te laten wennen aan plantaardig."

Dat merkt Charlotte Zum Vörde Sive Vörding (foto rechts) van Charly's All Is Fair ook. Zij begon in 2015 met het maken van veganistische kazen. "Het is eigenlijk geen kaas, maar een product dat op zichzelf staat", vertelt ze. "Maar mensen hebben een beetje houvast nodig."

Cheddâh en Geheitkaas

Met namen zoals Cheddâh en Geheitkaas moet dat lukken. "Veel mensen die een vegan dieet overwegen zeggen: het opgeven van kaas is voor mij een no go. Dat was voor mij de reden om dit te gaan doen. Vegan kaas kan het verschil maken."

Uiteindelijk horen de kazen van Charly's All Is Fair niet naar echte kaas te smaken. "Als je dat nastreeft, dan leidt het altijd tot teleurstelling." Maar met rauwe cashewnoten en kruiden komt het bedrijf in de buurt. "We zijn nu vooral te vinden in speciaalzaken, maar dat willen we graag uitbreiden."

Grootste vegan-restaurant van Europa

Ook het aantal restaurants met een veganistisch aanbod groeit, vooral in de Randstad. Dat is ook de plek waar de meeste kans van slagen is, weet de NVV. Want niet alle bedrijven in de sector zijn succesvol: de Groningse supermarkt Vegan Super ging vorig jaar nog failliet door een gebrek aan belangstelling.

Die belangstelling is er wel voor de filialen van SNCKBR in Amsterdam en Eindhoven, vertelt medeoprichter Allon Kijl (groepsfoto links). In april wil hij het grootste veganrestaurant van Europa openen op het Vredenburg in Utrecht. "Een franchise van onze SNCKBR-formule, met een 100 procent plantaardig aanbod."

Gezond snacken

De vestiging in Amsterdam heeft overigens ook vlees op de kaart staan. "Ons concept is begonnen als gezonder alternatief voor de snackbar, waar je ook 's nachts kon snacken. Nu zijn we een brasserie met een uitgebreider menu."

Van courgettespaghetti tot zoete aardappelfriet. Zondigen moet gezonder. "Geen e-nummers, geraffineerde suikers en ook geen frituur", zegt Kijl. "De moderne consument maakt bewustere keuzes, ook voor vlees en vis. En is bereid om daarvoor te betalen."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen