Business

Facebook weert advertenties bij nepnieuws en 'sterk betwiste thema's'

Katja Keuchenius • 13 september 2017 19:17 @katjakeuchenius

Facebook weert advertenties bij nepnieuws en 'sterk betwiste thema's'
Beeld © Getty images

Facebook-advertenties verschijnen niet op pagina's met nepnieuws of 'sterk betwiste sociale thema's'. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend, om adverteerders gerust te stellen.

Carolyn Everson, de salesverantwoordelijke van het social media-bedrijf, wil met de nieuwe omschrijving van de regels meer duidelijkheid geven over Facebooks werkwijze.

Daarmee komt ze tegemoet aan de wensen van marketeers, schrijft ze. Zij zouden zich zorgen maken over hun merk als advertenties zomaar op ongewenste pagina's kunnen verschijnen.

Vals nieuws

In de nieuwe advertentie-standaarden staat dat onder meer pagina's met misinformatie of vals nieuws geen geld kunnen verdienen met advertenties. Eerder ondernam Facebook al andere stappen tegen nepnieuws.

Facebook legt zichzelf helemaal het vuur aan de schenen met andere thema's die het platform expliciet uit de advertentie-sferen verbant. Er mag geen geld worden verdiend op pagina's die hun licht schijnen op 'tragedies in de wereld' of op 'hevig betwiste sociale thema's'.

We moeten dan denken aan 'ontvlambare' content die mensen, groepen of aangelegenheden kleineert, vernedert of aanvalt.

Kinderen en alcohol

Facebook onderscheidt in totaal negen typen content waar geen geld mee valt te verdienen via advertenties. De meeste genres zullen weinigen verbazen.

Op pagina's waarop geweld, seks, illegaal gedrag, ongewenst taalgebruik en drugs- of alcoholmisbruik te zien zijn, is geen plaats voor verzilverbare advertenties. Dat geldt ook voor pagina's waar kinderen onbehoorlijk op afgebeeld worden, zelfs als dat grappig is bedoeld.

Extra toezicht

Everson kondigt meer stappen aan om adverteerders comfortabeler te maken op Facebook en Instagram. Het bedrijf belooft verslag uit te brengen over de prestatie van individuele advertenties en vraagt accreditatie aan bij het Amerikaanse Media Rating Council.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen