We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Business

Dit moet je doen met de uitnodiging van een onbekende op LinkedIn

Gert-Jan Verstegen • 10 augustus 2017 13:46 @GJVerstegen

Dit moet je doen met de uitnodiging van een onbekende op LinkedIn
Beeld © ANP

Het zal iedereen die LinkedIn gebruikt bekend voorkomen: uitnodigingen van wildvreemden. Is dat een goed idee of niet? De meningen zijn verdeeld. Gelukkig geeft LinkedIn-deskundige Corinne Keijzer duidelijkheid.

Wij vroegen hoe ons netwerk op LinkedIn, jullie dus, denkt over uitnodigingen van onbekenden. We kregen een hoop wisselende reacties terug.

"Om te beginnen: iedereen moet doen wat goed voelt", begint Keijzer. Maar ze maakt meteen duidelijk dat je op LinkedIn niet te bekrompen moet zijn. "Beperk je niet te veel tot je bekende clubje." Die mensen kennen je immers wel.

Stuur altijd een berichtje terug

Een groot aantal van jullie vindt een persoonlijk berichtje wel een vereiste bij een uitnodiging. "Anders is het net als jezelf voorstellen en dan weglopen", schrijft Ellen Jansen. "Als je niet de moeite doet het 'hoe en waarom' in een briefje aan te geven, dan ben je gewoon connecties aan het harken", vindt Ger de Gram.

Marjolijn Vlug noemt het goed fatsoen om iemand een bericht mee te sturen.

Toch hoeft een uitnodiging zonder bericht geen reden tot afwijzing te zijn. Keijzer adviseert om gewoon altijd zelf een berichtje terug te sturen. "Daar komen soms hele leuke gesprekken uit voort."


Corinne Keijzer geeft ondernemers advies over mogelijkheden van sociale media.

Richard Vielvoye heeft dat ook gedaan. Hij vroeg aan de afzender van de uitnodiging waarom diegene hem wilde toevoegen. "Dat heeft leuke business opgeleverd", schrijft hij. Keijzer gaat daar in mee: "Als je openstaat voor wildvreemden, kan je dat een hoop klussen opleveren."

Probeer er een offline contact van te maken

Onbekenden accepteren is dus prima, mits je er een beetje werk van maakt om diegene ook te leren kennen. Check uiteraard het profiel van je nieuwe connectie. Maar Keijzer vindt dat je verder moet kijken dan alleen LinkedIn. "Offline is net zo belangrijk als online."

Ze adviseert om je connecties ook in real life te ontmoeten. Je kan afspreken om eens een kop koffie te drinken. En laat het weten als je bijvoorbeeld op een evenement bent, misschien zijn er wel connecties van je.

Maar het begint meestal wel online. Iets dat Gregor Noltes bekend voorkomt: "Ik accepteer alleen uitnodigingen van onbekenden met wie ik koffie zou kunnen drinken."


Offline contact is leuk, maar vergeet de tip van Kate Lee niet.

Toch liet een aantal van jullie weten dat er pas op LinkedIn geconnect wordt, als er eerder offline contact is geweest. "Ik wil weten wie de mensen in mijn LinkedIn-netwerk zijn en daarvoor moet ik hen tenminste hebben ontmoet", vindt Tessa Weber.

Wouter Hol sluit zich daarbij aan: "Vuistregel voor mij is dat ik mensen minstens in het echt een keer gesproken heb."

Denk aan je tweede- en derdegraads netwerk

Keijzer snapt dat mensen zo denken, maar raadt het toch echt af. "Je beperkt jezelf enorm." Juist connecties van connecties, tweede- en derdegraads dus, kunnen interessant zijn. Daarnaast loop je het gevaar dat je alleen maar mensen uit je eigen branche in je netwerk hebt.

"Maar stel dat je van werk wil veranderen, naar een andere branche. Dan kun je je hele netwerk overboord gooien", vult ze aan. 

Kwaliteit gaat nog altijd boven kwantiteit

Sommigen van jullie zeiden dat klakkeloos uitnodigingen accepteren de snelste manier is om een groot netwerk te krijgen. Daar is natuurlijk geen speld tussen te krijgen.

"Het zijn allemaal mensen die je kunt gaan leren kennen", schrijft Gloria van Ewijk.

Rob Mes doet hetzelfde en dat leverde hem een netwerk van 30.000 connecties op. Meer connecties zijn binnen LinkedIn zelfs niet mogelijk.

Maar volgens Keijzer moet het verkrijgen van een groot netwerk nooit een doel op zich zijn. "Tien connecties kunnen waardevoller zijn dan duizenden mensen die niet actief zijn."

Wees voorzichtig met buitenlandse profielen

De laatste tip die Keijzer geeft is dat je moet oppassen voor buitenlandse profielen. Zeker als het profiel van diegene niets van doen heeft met jouw branche of netwerk. "Ik ben daar voorzichtig mee. Zeker vrouwen worden wel eens benaderd met een hele andere reden. Stuur ook daarom zelf even een berichtje."

Volg je RTL Z al op LinkedIn? Ook daar houden we je op de hoogte van het laatste nieuws over carrière en ondernemerszaken.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen

Gerelateerde artikelen