Carrière

Presteren op je werk? Zo stap je uit je comfortzone

Matthias Pauw • 01 augustus 2016 13:31 @mattpauw

Presteren op je werk? Zo stap je uit je comfortzone

Het is bijna niemand vreemd: angst om in het openbaar te spreken of om je nek uit te steken bij het management. Het is een noodzakelijk kwaad om het te maken in de meeste bedrijven, maar hoe krijg je jezelf zover?

Hoogleraar Management en Organisatie Andy Molinsky legt in Harvard Business Review uit hoe je kunt groeien in je werk door jezelf te confronteren met je angsten. Want uit je comfortzone stappen, dat kan volgens hem in drie (ogenschijnlijk) eenvoudige stappen.

Allereerst moet je eerlijk tegen jezelf zijn, zegt Molinsky. "Inventariseer welke excuses je verzint om situaties buiten je comfortzone te vermijden vraag jezelf af of dat ook terecht is." Hoe test je bij jezelf of je smoesjes aan het gebruiken bent? Simpel: stel je eens voor dat een ander jouw excuses zou gebruiken. Zou je die dan zien als smoesje of als terecht bezwaar? Voila.

Zet de situatie naar je hand

Stap twee is om een manier te verzinnen om die situaties toch aan te gaan, op een manier die voor jou werkbaar is. Met andere woorden: zet de situatie meer naar je eigen hand.

Molinsky gebruikt het voorbeeld van spreken in het openbaar. Ben je (net als vele anderen) angstig om voor een groep je mond open te trekken in een drukke ruimte? Zoek dan een rustigere plek om je presentatie te geven.

Doen!

En dan stap drie: doen! Ballen tonen. Het is niet anders, je moet eraan geloven. Zorg ervoor dat je een 'mechanisme' hebt waardoor je de stap durft te maken, raadt Molinsky aan.

Zelf geeft hij tegenwoordig bijvoorbeeld zijn speeches zonder aantekeningen erbij. Nadat hij een keer werd gedwongen om het zo te doen, bleek dat dat prima ging. Het was doodeng, maar omdat hij ertoe gedwongen werd, moest hij wel.

Niet nadenken

Prestatiecoach en oprichter van Mind Tuning Pieter Fijters herkent dat. Een goede presentatie geeft je volgens hem niet door tekst op te lezen van een A4-tje, maar uit je hoofd, hoogstens met een briefje met de hoofdlijnen van je verhaal. De truc is om voor ogen te hebben wat je publiek wil weten en wat je zelf wil vertellen.

Zorg ervoor dat je niet hoeft na te denken, dan moet je namelijk twee dingen tegelijk doen. Volgens Fijters moet je een echt verhaal vertellen en dat kan alleen op een goede manier als je dat uit je hoofd kunt doen.

Maar hoe dan?

Klinkt eenvoudig, maar ook als je weet wat je wilt vertellen, is voor een zaal gaan staan natuurlijk nog niet eenvoudig. Als je uit je comfortzone wilt stappen - of dat nou tijdens een presentatie is of als je iets helemaal nieuws wilt gaan proberen - moet je eerst goed leren kijken, meent Fijters.

Tijdens een presentatie moet je naar je publiek durven kijken 'alsof je door een zonnebril met spiegelglas kijkt'. Dan durf je namelijk met interesse te kijken naar wat jouw verhaal met je publiek doet. "Dan maak je echt verbinding met het publiek". Ook Fijters vertelt dat dat grotendeels een kwestie is van lef tonen. Het lef om écht te kijken.

Omzetten in daden

Maar dat geldt niet alleen bij het geven van prestaties. De truc om uit je comfortzone te komen is volgens Fijters altijd om goed om je heen te kijken, bijvoorbeeld ook op straat of in een vergaderruimte. Even oogcontact maken met de mensen die er zitten of staan. Hij noemt dat visuele ruimte innemen. Als je dat doet, kun je beter reageren op je omgeving. En als je je omgeving goed in kaart hebt, kun je ook heldere plannen maken.

Het belangrijkste is om uiteindelijk je denken ook om te zetten in gedrag. Als je vooruit wilt moet je voor je zien hoe je dat wilt bereiken. Vervolgens is het belangrijk om doelen en mijlpalen te visualiseren en dan kun je daadwerkelijk stappen maken. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen