We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Carrière

Je bedrijf pitchen doe je zo volgens experts

Saskia van Huijgevoort • 24 mei 2016 20:30 @Saskia_vanH

Je bedrijf pitchen doe je zo volgens experts
Prins Constantijn en Neelie Kroes (StartupDelta) bij Startup Fest Europe in de Beurs van Berlage. Beeld © ANP

Het pitchen van je verhaal als ondernemer is één van de moeilijkste dingen. Hoe zorg je ervoor dat mensen je verhaal niet vergeten (en niet in slaap vallen)?

We vroegen het op het Startup Fest aan Jouri Schoemaker, de winnaar van het NK pitchen en mede-oprichter van Share-on en Martijn Lopes Cardozo, CEO van Black Bear.

Het bedrijf van Lopes Cardozo maakt op een eco-vriendelijke manier onder andere banden, coatings en technisch rubber. De startup van Schoemaker maakt armbandjes voor evenementen, waarmee je automatisch contactgegevens uitwisselt als je elkaar de hand schudt.

Pitchen is belangrijk

Goed kunnen pitchen is heel belangrijk als ondernemer, vertelt Schoemaker. "Je pitcht continue aan potentiële klanten." Daarnaast komen de vaardigheden goed van pas als je nieuwe werknemers en investeerders wilt vinden.

Oefenen, oefenen, oefenen

Leer het verhaal uit je hoofd, zodat je jezelf daarover geen zorgen meer hoeft te maken, vertelt Schoemaker. Oefenen is dus zeer belangrijk. Niet alleen thuis voor de spiegel, maar ook op drukke plekken, zoals in de bus, op de fiets en in de supermarkt. Op deze manier zorg je ervoor dat je niet snel afgeleid wordt als er iets onverwachts gebeurd op het podium.

Zorg voor een goed begin

"Zorg ervoor dat jouw verhaal concreet en helder is, zodat je mensen niet in de eerste seconde verliest", vertelt Lopes Cardozo. "Je ziet vaak dat mensen een verhaal beginnen met een paar technische termen. Dan heb je het publiek al verloren."

Het werkt om eerst het probleem te benoemen, vertelt hij. "Laat mensen eerst de pijn voelen, zodat je echt het gevoel hebt dat het de moeite waard is om het op te lossen."

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om het publiek een vraag te stellen of om een opvallend feitje te vertellen. "Daarmee trek je de aandacht", tipt Schoemaker.

Verbeter je pitch

Om ervoor te zorgen dat je het verhaal niet opdreunt, is het belangrijk dat je jouw pitch steeds verbetert, zegt Schoemaker. "Ik bereid mijn verhaal voor tot in de puntjes, totdat ik helemaal tevreden ben."

Houd daarbij rekening met de groep waarvoor je spreekt. "Denk van tevoren na: spreek ik voor een groep zakenmensen, klanten of potentiële werknemers? Pas daarop je verhaal aan", vertelt hij.

Praat tegen je moeder

Sommige mensen maken hele geconstrueerde zinnen. Dat is geen goed plan. "Denk na over wat je eigenlijk bedoelt. Vertel het aan je moeder, als zij het begrijpt, dan is het goed", zegt Schoemaker.

Pas wel op, want bij je moeder kan je een heel uitgebreid verhaal houden, maar je publiek zit daar misschien niet altijd op te wachten. "Het helpt daarbij om beelden te gebruiken die eigenlijk een heel groot deel van het verhaal uitleggen", vertelt Lopes Cardozo. "Ook al zou je niets van de spreker horen, dan begrijpen mensen in elk geval de context."

Wees persoonlijk

"Zorg ervoor dat je verhaal heel persoonlijk blijft. Je kunt je omzet noemen, maar ook zeggen: negen van de tien events waren enthousiast. Dat zorgt ervoor dat je enthousiast blijft", zegt Schoemaker.

Enthousiasme is aanstekelijk, maar dat zijn andere emoties ook. Zorg dat je mensen in hun hart raakt, vertelt Lopes Cardozo. "Dat kun je doen door beelden te gebruiken of door een persoonlijk verhaal te vertellen. Dat is essentieel."

Eindig sterk

“Wat wil je je publiek meegeven? Doe dat op een krachtige manier, want dat blijft vaak hangen”, sluit Lopes Cardozo af.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen