Bright Business

Wordt 'plantaardig' het nieuwe 'glutenvrij' in foodmarketing?

Frederique Dormaar • 29 november 2017 08:42 @dormaar

Wordt 'plantaardig' het nieuwe 'glutenvrij' in foodmarketing?
Beeld © Getty Images

Al jaren is 'glutenvrij' het toverwoord van de voedingsmiddelenindustrie, maar sinds kort is 'plantaardig' aan een opmars begonnen. Wie een populaire claim op zijn verpakking zet, ziet zijn verkopen flink toenemen.

Ineens was hij er: de term 'glutenvrij'. In 2011 schreef de Amerikaanse cardioloog William Davis het boek 'Wheatbelly'. Daarin verklaarde Davis tarweproducten de oorlog en stookte de populariteit van het glutenvrije eten verder op. Het Voedingscentrum zag diezelfde trend in Nederland ontstaan. "Er was ineens heel veel aandacht voor."

Heel veel suiker

Brood, koekjes, pasta, bier: zo'n beetje alles kreeg de afgelopen jaren een glutenvrije variant. Glutenvrij werd een soort keurmerk en gezien als een synoniem voor 'gezond'. "Al zit er in sommige gevallen heel veel suiker in zo'n product", zegt universitair hoofddocent Ellen van Kleef van de Wageningen Universiteit.

Dat is het perfecte scenario voor voedingsproducenten, want 'gezond' mag alleen op de verpakking komen te staan als dat ook echt bewezen is. Termen als 'glutenvrij', 'met vitamine C' of 'biologisch' hebben dezelfde associatie voor veel mensen, maar een product hoeft dan niet daadwerkelijk gezond te zijn.

Een nieuw lievelingswoord

De juiste claim op een verpakking kan de verkoop flink aanjagen, ziet Van Kleef. "Spelt is ook zo'n woord. Dat is nu een hype, het staat voor gezond. Soms zit er maar heel weinig spelt in een product als crackers, maar dan staat het toch op de verpakking."

De Amerikaanse markt voor glutenvrije graanproducten wordt geschat op 1,7 miljard dollar, schrijft Food Navigator. De verkoop van glutenvrije producten steeg in 2015 met 11 procent en in 2016 met 6 procent.

Stijgende verkoopcijfers dus, maar wel een afvlakkende stijging. Daarom is de voedingsindustrie op zoek naar een nieuw lievelingswoord en dat lijkt 'plantaardig' te worden.

De Impossible Burger

Terwijl steeds minder mensen op Google zoeken naar 'glutenvrij', neemt de zoekterm 'plantaardig' juist toe de afgelopen twee jaar. Afgelopen juli werd extreem veel gezocht op 'plantaardig'. Dat had te maken met de ontwikkeling van de Impossible Burger: een vleesloze hamburger ontworpen door een bedrijf in Sillicon Valley.

Plantaardig lijkt semantisch erg op veganistisch, maar dat laatste woord spreekt maar een hele kleine groep aan, terwijl plantaardig een veel grotere doelgroep bereikt. Afgelopen jaar steeg de verkoop van plantaardige producten met ruim 8 procent naar ruim 3 miljard euro. De verkoop van veganistisch en vegetarisch eten bleef gelijk aan het jaar ervoor.

Vers en natuurlijk

Food Navigator analyseerde 23.000 verschillende Engelstalige woorden die gebruikt worden door voedingsproducenten. Hoewel 'glutenvrij' en 'plantaardig' hoog scoren, zijn 'vers', 'natuurlijk' en 'gezond' voorlopig nóg populairder:

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen