We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Bright Business

Hoe een Eindhovense startup op een formule 1-wagen terechtkwam

Gert-Jan Verstegen • 10 juli 2017 17:30 @GJVerstegen

play 13 min

Vorige maand maakte het Eindhovense bedrijf Additive Industries bekend dat het een partnership is aangegaan met het F1-team van Sauber. Het Zwitserse team koopt twee 3D-metaalprinters van de Eindhovenaren om onder meer onderdelen voor de ophanging van de wagen te printen. Die printers zijn uniek in hun soort.

Wie denkt dat Additive Industries jarenlang bij het formule 1-team heeft moeten leuren met zijn 3D-printers heeft het mis. Sauber kwam zelf langs op een grote vakbeurs in Frankfurt.

"Ze waren op zoek naar nieuwe technologie. Sauber was al actief in het 3D-printen van kunststof, maar wilde heel graag de stap maken naar metaal", vertelt een trotse Daan Kersten, ceo en mede-oprichter van Additive Industries. Toch is het niet zo dat er op die beurs meteen een deal werd gesloten. Er ging heel wat heen-en-weer gereis aan vooraf.

Exposure

En met succes dus. Sauber koopt niet alleen twee machines, vertelt Kersten. "Het is extra bijzonder dat we een partnership zijn aangegaan. We gaan hen echt helpen om de printtechniek snel in te zetten."

In ruil daarvoor krijgt Additive Industrise exposure. Het logo prijkt inmiddels op de formule 1-wagen van Sauber. Daar is Kersten maar wat blij mee: "We zoeken als jong bedrijf veel nieuwe mensen. En wie wil er nou niet werken voor een machinebouwer die aan de formule 1 mag leveren?"


Het logo van het Eindhovens bedrijf staat op de racewagen van Sauber. (foto: Additive Industries)

In enkele uren tijd rollen metalen onderdelen voor de ophanging van de wagen uit de printer. Licht, maar ijzersterk. De printer kan overweg met verschillende kwalitatieve metalen, zoals titanium, aluminium en roestvrijstaal.

Of het alleen bij Sauber blijft is de vraag. Op de vraag of de familie Verstappen al gebeld heeft naar Eindhoven reageert Kersten: "We kunnen niet vertellen met wie we allemaal in gesprek zijn. Maar deze deal heeft ons middenin de schijnwerpers van de racerij gezet."

Airbus

De 3D-metaalprinter wordt niet alleen gebruikt voor auto's. Ook de vliegtuigindustrie is blij met 's werelds eerste metaalprinter die in serie kan produceren. Vliegtuigbouwer Airbus klopte al in Eindhoven aan, nog voor de eerste printer gepresenteerd was.

Dat ging ook een stuk soepeler dan Kersten had verwacht. "Ik zou willen zeggen dat we er een hele uitgekiende marketingstrategie voor hadden bedacht. Maar dat was dus niet zo, ze hebben gewoon onze website gevonden nadat ze gehoord hadden dat we ermee bezig waren."

Airbus gebruikt de metaalprinter nu voor zogenoemde niet-kritische vliegtuigonderdelen. Dat zijn onderdelen die in het vliegtuig zitten en niet kritisch zijn voor de veiligheid. Maar in de toekomst hoopt Kersten dat de printer ook kan worden ingezet voor andere vliegtuigonderdelen. "Er is een enorme winst te behalen uit het lichter maken van onderdelen. Dan kan er efficiënter gevlogen worden. Minder brandstof dus ook minder CO2-uitstoot."

Het voordeel van 3D-printen

Met een 3D-printer kan veel lichter geconstrueerd worden ten opzichte van de traditionele mal. Dat komt omdat er nu onderdelen kunnen worden gemaakt met een lichte, maar sterke honingraatstructuur.

Een ander voordeel is dat er veel vrijer ontworpen kan worden. Op de computer wordt een digitaal ontwerp gemaakt en dat kan rechtstreeks naar de printer worden gestuurd. Na een aantal uur rolt het product uit de printer. Een mal ontwerpen en maken kost vaak weken.

In de video bovenaan dit artikel legt Kersten uit hoe hun printer werkt.

Eindhoven

Dat Additive Industries in Eindhoven is geboren is geen toeval. De hightechindustrie in de stad was al lange tijd op zoek naar manieren om machine-onderdelen. Kersten: "ASML vroeg hun toeleveranciers of ze iets met deze techniek konden doen. Maar de apparatuur die toen te koop was, was niet geschikt voor serieproductie. Toen zijn mijn compagnon en ik dit bedrijf gestart, we zagen kansen."

Die kansen zijn inmiddels goed benut. Binnenkort wil het bedrijf de oversteek naar de Verenigde Staten maken.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen

Gerelateerde artikelen