Bright Business

Dit is 's werelds eerste bus die rijdt op mierenzuur

Gert-Jan Verstegen • 06 juli 2017 16:43 @GJVerstegen

play 13 min

Wij namen een paar dagen geleden al kijkje bij 's wereld eerste lijnbus op mierenzuur. Maar vandaag werd hij dan echt gepresenteerd. Een studententeam van de TU Eindhoven werkte samen met busbouwer VDL aan de bus die vijf keer verder kan rijden dan normale elektrische bussen.

Team FAST, zoals de studenten zich noemen, werken al een paar jaar aan een motor die rijdt op het schone mierenzuur. Een soort vloeibare variant van het bekendere waterstof. Het mierenzuur wordt omgezet in elektriciteit en kan daardoor de accu van een elektrisch voertuig opladen tijdens het rijden.

Mierenzuur

In een 'gewone' waterstofauto of -bus wordt waterstof onder een heel hoge druk - 700 bar - in een auto gestopt, dat kost heel veel energie en is ook gevaarlijk. Maar met mierenzuur is dat niet nodig. Mierenzuur zou je gewoon kunnen tanken, net zoals je nu benzine in je auto stopt.

Dat trucje lieten ze al op kleine schaal zien, bij radiografisch bestuurbare autootjes. Maar het systeem om mierenzuur (hydrozine, zoals ze het zelf hebben genoemd) om te zetten in elektriciteit hebben ze fors vergroot.

Zo groot zelfs, dat er nu nog een extra karretje nodig is achter de bus waar het systeem in geplaatst wordt. Een soort range-extender dus. Waar de huidige elektrische bussen een actieradius hebben van zo'n 80 kilometer, zorgt deze extender ervoor dat een bus 400 kilometer kan rijden.


De range-extender past in de kar, die achter de bus hangt. (foto: Team FAST)

Nog niet commercieel

Op die manier kan het bijvoorbeeld voor touringcarbedrijven interessant zijn om elektrisch te gaan rijden. Nu rijden elektrische bussen vooral korte rondjes als stads- of lijnbus. Toch verwacht VDL niet dat de vandaag gepresenteerde bus snel commercieel zal rondrijden.

"We zien het echt als een concept, waar zeker nog verbeteringen aan zullen worden doorgevoerd. Ik zie de bus nog niet zo snel op een lijn ingezet worden. We zien het nog echt als een concept", vertelt Menno Kleingeld, directeur van de transporttak van VDL. Toch werkte de busbouwer graag mee, omdat de radius van de huidige bussen nog beperkt is. "We kijken naar alle mogelijkheden om de range uit te breiden."

Schone bussen

Mierenzuur als vloeistof is overigens niet nieuw. Het spul wordt ook gebruikt voor chemicaliën die in je keukenkastje staan. Zelfs brandnetels stoten mierenzuur af, dat zorgt voor het brandende gevoel als je de bladeren aanraakt. Maar het is voor het eerst dat mierenzuur gebruikt wordt om een voertuig van stroom te voorzien.

Nu gebruikt Team FAST nog niet-duurzaam mierenzuur die chemisch wordt gefabriceerd. Maar op termijn moet de bus rijden op schone mierenzuur gemaakt op basis van water. Met deze vloeistof rijdt de bus dus wel CO2-neutraal.

De studenten zien deze techniek niet snel in auto's gebruikt worden. De huidige accu's kunnen auto's al voldoende ver brengen, en dat wordt in de toekomst alleen maar meer. Ze denken dat mierenzuur wel de toekomst is voor zwaar vervoer, zoals bussen, vrachtwagens en schepen.


Het hele Team FAST voor hun bus op mierenzuur. (foto: Team FAST)

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen

Gerelateerde artikelen