Business

Bol.com opent nieuw distributiecentrum, honderden banen erbij

Frederique Dormaar • 27 september 2017 15:00 @dormaar

Bol.com opent nieuw distributiecentrum, honderden banen erbij
Algemeen directeur van Bol.com Huub Vermeulen opent samen met de 13-jarige Romy het nieuwe distributiecentrum.

Vandaag heeft webwinkel Bol.com zijn nieuwe distributiecentrum geopend. Daarmee creëert de webwinkel honderden nieuwe banen in Brabant.

Tot voor kort werkten er in Waalwijk een paar honderd mensen voor Bol.com. Met het nieuwe distributiecentrum krijgen ze er veel nieuwe collega's bij.

De webwinkel verwacht dat het aantal arbeidsplaatsen komende jaren nog verder zal groeien tot tweeduizend medewerkers op een dag.

Gigantisch

Het nieuwe distributiecentrum in Waalwijk is gigantisch. Het heeft 135.000 vierkante meter vloeroppervlak, dat zijn zo'n 26 voetbalvelden. In totaal is er ruimte voor 7 miljoen artikelen. Dat ziet er zo uit:

Bol.com, onderdeel van Ahold Delhaize, groeit explosief. Om in de toekomst te kunnen blijven groeien heeft de webwinkel de enorme ruimte hard nodig. Dagelijks zendt Bol.com duizenden pakjes naar klanten in heel Nederland. Tijdens de feestdagen kan dat oplopen naar honderdduizenden pakketten.

Bertelsmann

In 1999 werd Bol.com in Nederland opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann. Dat is nog terug te zien aan de naam: 'Bol' is de afkorting van Bertelsmann On-Line.

Duurzaamheidsprijs

Het nieuwe distributiecentrum is zo ingericht dat de tijd tussen bestellen en bezorgen zo kort mogelijk is. Zo zit partner PostNL in hetzelfde gebouw en gaat de postbezorger daar de sorteerwerkzaamheden uitvoeren.

Afgelopen voorjaar kreeg Bol.com een internationale duurzaamheidsprijs voor zijn nieuwe distributiecentrum. Onder andere het gebruik van windenergie en warmte- en koudeopslag leverde het bedrijf de BREEAM-award op.

1 miljard euro

Bol.com draait een omzet van meer dan 1 miljard euro per jaar, maar de winstcijfers vallen tegen.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, zei daar eerder over: "Het model is kostbaar, maar de positie van Bol.com is veel waard. Er komt een moment dat Bol.com wel veel geld gaat verdienen. Nu wordt nog maar 10 procent online gekocht. Dus daar zit een enorme potentiële groei."

Bron • RTLZ / Frederique Dormaar

Gerelateerde artikelen