Bedrijven

Shell gaat schonere brandstof LNG leveren aan cruiseschepen

Lisa Boerop • 04 oktober 2016 18:45 @lisaboerop

Shell gaat schonere brandstof LNG leveren aan cruiseschepen
Beeld © ANP

Shell gaat vloeibaar gas leveren voor de twee van de grootste cruiseschepen ter wereld. Door de schepen deels op LNG te laten varen, moet de uitstoot een stuk lager uitpakken: er is een CO2-reductie van 15 tot 20 procent mogelijk.

Royal Dutch Shell A
26.24
0.21%

"LNG is een schonere brandstof met minder uitstoot dan de stookolie waar de cruiseschepen nu op varen", zegt Wendel Broere van Shell. Het bedrijf is op dit moment al de grootste producent van het vloeibare gas. Shell ziet de verscherpte emissie-eisen voor de branche als kans om een nieuwe markt te betreden. 

Stookolie

Met LNG kunnen de cruiseschepen aan deze strengere eisen voldoen, zegt Broere. "Hoewel het een duurdere brandstof is, is het dus een aantrekkelijke optie voor rederijen om op LNG te gaan varen."

Volgens Broere wordt er in de schepen 98 procent LNG gebruikt en 2 procent diesel. Dat is de standaard omdat diesel nodig is bij het opstarten. Ook kan er op de diesel worden overgeschakeld als back-up. 

Gloeiende plaat

Het Nationaal LNG Platform schat dat het aandeel van LNG in het totale brandstofverbruik voor 2030 16 procent zou kunnen zijn. 

Toch is het de vraag of het gebruik van LNG op dit moment geen druppel op een gloeiende plaat is. Alle andere cruiseschepen die in Nederland aanleggen varen namelijk nog gewoon op stookolie en zijn dus flinke vervuilers.

688 vrachtwagens

Daarnaast moeten cruiseschepen ook na het aanmeren hun motoren laten draaien om het schip van elektriciteit te kunnen voorzien. Daarmee stoten ze het equivalent van 688 zware vrachtwagens met draaiende motoren uit, terwijl ze stilliggen. 

Tie Schellekens, woordvoerder bij de Haven van Rotterdam, zei eerder tegen RTL Z dat er bij de meeste schepen geen mogelijkheid is om ze aan te sluiten op walstroom. "Daar hebben we de faciliteiten nog niet voor."

"Het zou heel mooi zijn als al die schepen een stekker aan boord hebben die je in het stopcontact van de haven kunt stoppen, maar dat kan nog niet. Veel schepen hebben daar zelf de apparatuur nog niet voor aan boord", zegt ze.

Stekker in stopcontact

Volgens de Duitse milieukundige Axel Friedrich stoot de Harmony of the Seas, op dit moment het grootste cruiseschip van de wereld, meer dan vijf ton aan stikstofoxiden uit. Over heel Europa gemeten resulteert de uitstoot van de scheepvaartsector in 50.000 doden per jaar

Meer op rtlz.nl:

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen