We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Bedrijven

Nederlanders scoren megaopdracht met zelfrijdende bussen

Saskia van Huijgevoort • 15 maart 2017 17:53 @Saskia_vanH

Nederlanders scoren megaopdracht met zelfrijdende bussen
Beeld © 2getthere

Je rijdt zo aan het anonieme rood-zwarte bedrijfsgebouw voorbij op het industrieterrein, maar het bedrijf 2getthere ontwikkelt er misschien wel hét nieuwe transportsysteem van de toekomst: robotbussen. Vandaag maakten ze een groot project in Dubai bekend, naar eigen zeggen de grootste in zijn soort.

Dubai wil in 2035 een kwart van alle transport zelfrijdend maken. De wagens van het Utrechtse bedrijf moeten daar aan bijdragen. Ze bouwen er een systeem dat zo'n 3500 passagiers van de stad naar naar Bluewaters Island, een nieuw eiland voor de kust, kan vervoeren.

De 25 elektrische wagentjes rijden op een aparte 'busbaan' en leggen 2,6 kilometer in 4,5 minuut af zonder chauffeur. In tegenstelling tot metro's en monorails hebben ze geen kabel of rail nodig om te bewegen, vertelt coo Robbert Lohman. "Daardoor zijn we 25 tot 50 procent goedkoper."



De nieuwste generatie wagen's, zoals ze ook in Dubai gaan rijden. (Beeld: 2getthere)

Ook in de regen rijden

De ei-vormige bussen doen een beetje denken aan de Wepod van de Universiteit Wageningen, maar die vergelijking gaat niet helemaal op, zegt Lohman. "Dat is een onderzoeksproject, wij zijn al jarenlang operationeel. Daarnaast hebben we geen steward nodig: onze wagens volgen een route aan de hand van software." 

Om de locatie te bepalen, oriënteren de wagens zich met magneten die in de weg zijn aangebracht. Google ontwikkelt ook autonome auto's, die om zich heen kijken om te weten waar ze zijn. "Wij hebben die technologie ook ontwikkeld, maar dan kunnen de bussen niet rijden als het zicht slecht is, bijvoorbeeld door regen of sneeuw. Terwijl iedereen dan juist met het openbaar vervoer wil", zegt Lohmann. Detectiesensoren moeten voorkomen dat de wagens botsen op mensen of andere obstakels. "Die hebben wij al sinds 1997". 

Kansen in Azië en Midden-Oosten

Het systeem wordt ontwikkelt door 50 medewerkers in het kantoorpand in Utrecht, maar het bedrijf ziet vooral grote kansen in Azië en het Midden-Oosten. Zijn we in Nederland te behouden? "Autonoom vervoer is op dit moment nog vrij onbekend en ambtenaren in Europa zijn ze behoudender", vertelt hij. Daarbij moet wel gezegd worden dat het bedrijf al bijna twee decennia met zelfrijdende bussen in Capelle aan de IJssel rijdt, meedeed aan de Floriade in Amsterdam en nog meer kansen ziet in de hoofdstad. Wereldwijd heeft het bedrijf nu zeven projecten.

In opkomende markten durven steden wel sneller te experimenteren met nieuwe vervoersmiddelen, zegt Lohman. "In het Midden-Oosten duurt een aanbesteding 1,5 tot 2 jaar. In Europa is dat 3 tot 4 jaar", verklaart hij.

Sinds 2014 heeft het bedrijf bijvoorbeeld wagens rijden in de duurzame stad Masdar in Abu Dhabi. Het project is daar opgenomen in een grote toeristische bustour. Het gevolg: talloze foto's van toeristen die de wagentjes vastleggen op Instagram. "Mensen maken er ook selfies mee", zegt Lohmann.

'Dubai is een doorbraak'

Het project in Dubai is meer dan dubbel zo groot. Een doorbraak? "Zo mag je het wel noemen", zegt Lohmann. "We laten zien dat we direct kunnen concurreren met traditioneler systemen, die je bijvoorbeeld op vliegvelden ziet."

Hoe komt een Nederlands bedrijf op de Aziatische transportmarkt? "We gingen daar in 2003 serieus de boer op via een relatie in het netwerk van de directeur. De stad was toen volop aan het groeien en hij wilde kijken of ze onze wagens daar ook aan de man konden brengen. Na vijf jaar hadden we onze eerste opdracht."

Toen stond het bedrijf voor een tweede uitdaging: wie gaat al die wagens onderhouden? "We hadden dus een expoitant nodig, en via via kwamen we bij SMRT: de grootste operator in Singapore. Die relaties zijn zo gegroeid, dat we zowel in de Emiraten als Singapore een joint venture hebben opgezet."

'Er komt een nog groter project aan'

Inmiddels heeft het bedrijf ook een vestiging in Silicon Valley geopend en is het met talloze andere partners in gesprek. De volgende klapper is alweer op komst, alhoewel Lohmann er nog niet veel over kan zeggen. "Het is in het Verre Oosten en twee keer groter dan Dubai."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen