We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Bedrijven

Lego bouwt digitale tak uit

Saskia van Huijgevoort • 28 september 2015 16:49 @Saskia_vanH

Lego bouwt digitale tak uit
Beeld © Lego

Nadat Lego in 2004 alle videogames had afgestoten en de laatste jaren alleen voorzichtig wat nieuwe digitale telefoonspelletjes introduceerde, zet het bedrijf een nieuwe stap. De fabrikant lanceert komende drie jaar een aantal grote, dure digitale spellen. Hiermee lopen de Denen een groot risico, want de ontwikkeling kostte evenveel als een gemiddelde blockbuster.

Kinderen laten fysieke spellen vaker links liggen, waardoor speelgoedfabrikanten stevige concurrentie van de smartphones en tablets voelen. Afgelopen half jaar wist Lego vooral zijn winst op te krikken door succesvol uit te breiden naar Azië.

Het bedrijf kwam elf jaar geleden in grote financiële problemen en besloot om de digitale ontwikkeling van het merk even op een lager pitje zetten. Die koers gaat nu om: in totaal werkten er drie jaar lang 160 mensen aan de ontwikkeling voor Lego Dimensions, een spel dat beschikbaar is voor de PlayStation, Xbox en Wii, schrijft Financial Times.

Videogame wordt uitbesteed
“We willen onze digitale grenzen blijven verleggen, zodat we relevant blijven. Volwassenen maken een onderscheid tussen de fysieke en digitale wereld, maar kinderen doen dat niet. Onze corebusiness blijft het maken van fysieke spellen, maar we willen meer experimenteren met de manieren om deze twee werelden samen te voegen."

De ontwikkeling van de game wordt uitbesteed aan TT Games, één van de grootste partijen in de branche op dit moment. Spelers kunnen Legopoppetjes plaatsen in een speciale console, waardoor ze 'tot leven' komen. Deze markt is sinds een aantal jaren in opkomst en alleen al 710 miljoen dollar in de Verenigde Staten waard. Het grote aantal populaire karakters in het nieuwe spel moet de competitie winnen met vergelijkbare games van Infinity van Disney en Nintendo’s Amiinbo.

Spel vol helden
Het spel is gebaseerd op diverse bekende legopersonages. Een mysterieuze en krachtige draaikolk duikt plotseling op in diverse Legowerelden waardoor verschillende personages van DC Comics, The Lord of the Rings en The Lego Movie worden meegesleurd. Batman, Gandalf en Wyldstyle springen in de draaikolk om hun vrienden en de hele Lego beschaving te redden.

"Ons onderzoek toont aan dat dit soort spellen vooral populair zijn bij jongens, maar door de herkenbare figuren moet het spel populair worden bij jongens en meisjes, van een bredere leeftijdscategorie", zegt Jon Burton, eigenaar van de British ontwikkelaar TT Games. 

Meer weten over het grootste speelgoedmerk van Europa? Bekijk vanavond om 20.30 uur RTL Z.

Gerelateerde artikelen