Bedrijven

Deze topbedrijven geven brexit de schuld van hun slechte prestaties

14 april 2017 11:17

Deze topbedrijven geven brexit de schuld van hun slechte prestaties
Beeld © iStock

Starbucks kwam gisteren naar buiten met matige cijfers en noemt als boosdoener brexit. Het is niet het eerste Britse bedrijf dat brexit de schuld geeft van slechte prestaties.

De Starbucks-cijfers hebben betrekking op de eerste drie kwartalen van 2016, en die zijn dus niet rooskleurig. 's Werelds grootste koffieketen zag haar winst voor belastingen in het Verenigd Koninkrijk dalen van 32,2 miljoen pond naar 13,4 miljoen pond.

Pessimisme

De veroorzaker van deze 61 procent daling? Brexit. Althans dat zegt Starbucks zelf, dat stelt dat het consumentenvertrouwen zo'n klap heeft opgelopen door de scheiding van de rest van het continent dat mensen minder uitgaven doen en de winkelstraten mijden.

Hoewel het bedrijf nog dagelijks nieuwe vestigingen opent, kijkt het met enig pessimisme de toekomst in. Het verwacht 'aanhoudende geopolitieke tegenwind met geremde economische groei als gevolg.' Opnieuw wordt brexit genoemd als reden. Critici wijzen naar heel andere oorzaken zoals de opkomst van koffieconcurrent Costa Coffee en het in Verenigd Koninkrijk dominante Greggs.

Lege schappen

De grootste supermarkt van Groot-Brittannië weerde vorig jaar korte tijd Nederlandse producten uit de schappen van haar meer dan drieduizend winkels. Unilever-merken als Ben & Jerry's, Knorr en Bertolli verdwenen omdat de producent de prijzen met 10 procent wilde verhogen om de koersdaling van het pond te compenseren, die werd ingezet door brexit. Zelfs het onder Britten zeer geliefde Marmite was enige tijd niet meer te vinden in de winkels.

Inmiddels is dat opgelost maar speelt weer een nieuwe kwestie: Amstel-, Sol- en Heinekenbier (allemaal onderdeel van Heineken) zijn sinds vorige maand niet meer te vinden in Tesco. De supermarkt weigert ook hier mee te gaan in de voorgestelde prijsstijgingen van het Nederlandse bedrijf.

Volgens YouGov zullen er nog veel van dit soort relletjes tussen retailers en leveranciers uitgevochten moeten worden, waarbij het volgens het onderzoeksbureau belangrijk is voor retailers om zich te presenteren als voorvechter van schappelijke prijzen. En daarmee dus de schuld voor toekomstige prijsstijgingen neer te leggen bij de leverancier.

Kleinere chocoladerepen

Cadbury, bekend van de in paarse wikkels verpakte chocola, deed enkele weken ook al een waarschuwing uitgaan: onze repen zouden wel eens smaller kunnen worden door brexit. Het alternatief voor die verkleining zou een prijsverhoging zijn. 


Grote inkepingen moeten op een chique manier een vermindering van de hoeveelheid chocola verhullen.

Het zou niet de eerste keer zijn dat het bedrijf haar gram haar haalt door 'shrinkflation'. De Toblerone-reep, die valt onder hetzelfde moederbedrijf, vergrootte een halfjaar geleden al de ruimte tussen de puntjes waar de meeste chocola te vinden is, om zo op slinkse wijze de iconische reep te verkleinen.

Jamie Oliver

Begin dit jaar kondigde sterkok Jamie Oliver aan zes restaurants te sluiten vanwege brexit. Terwijl de kok 22 nieuwe Italiaanse restaurants wil openen in de rest van de wereld, waaronder een in Amsterdam, sluit hij er in zijn thuisland zes. Volgens hem hebben onzekerheid rond brexit geleid tot te hoge kosten voor ingrediënten en lagere bezoekersaantallen. 

Het oude restaurant van Oliver in Amsterdam, Fifteen, ging vorig jaar op de fles door een fikse huurachterstand.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen