Bedrijven

Bouwer energieopwekkend zweefvliegtuig haalt miljoenen op

Michaël Niewold • 11 april 2017 14:20 @michaelniewold

Bouwer energieopwekkend zweefvliegtuig haalt miljoenen op
Een artist impression van het zweefvliegtuig van Ampyx Power. Beeld © Ampyx Power

Stroom opwekken met een zweefvliegtuig is weer een stapje dichterbij. Het Nederlandse bedrijf Ampyx Power kan dankzij een nieuwe crowdfundactie en een samenwerking met energiebedrijf E.on de volgende fase in bij het bouwen van zweefvliegtuigen. Die kunnen op termijn windmolens op zee vervangen.

"Als dit lukt, dan kunnen we door met het ontwerpen van het eerste commerciële apparaat", vertelt Richard Ruiterkamp, oprichter en technisch directeur van het bedrijf (foto rechts). 

Het belangrijkste nu is om te zorgen dat de automatische piloot van hun zweefvlieger geperfectioneerd wordt, zodat de lancering en landing automatisch gaat zonder bemoeienis van mensen. Want daarin zit de crux voor het bouwen van een zweefvliegtuig dat stroom opwekt.

Aan een kabel

Dat werkt als volgt: het vliegtuig zit vast aan een kabel, die uit- en opgerold kan worden. Als er aan de kabel getrokken wordt, zet die een generator in beweging et voila: er wordt stroom opgewekt.

Als het zweefvliegtuig op ongeveer 750 meter hoogte is, wordt de kabel weer ingerold. Het toestel vliegt op die manier de hele tijd rond in een achtvormig patroon.

Ruiterkamp kwam als universitair docent op de TU Delft in contact met Wubbo Ockels, die ook met deze techniek bezig was. In 2007 zette Ruiterkamp met vier anderen Ampyx Power op. 

Het bedrijf is inmiddels flink gegroeid, mede dankzij een succesvolle crowdfundactie in 2013. Het doel was om een ton op te halen, maar uiteindelijk werd ruim drie ton opgehaald, vertelt commercieel directeur Pim Breukelman (foto rechts).

Investeringen en subsidie

Dankzij publiciteit melden zich ook veel investeerders, het lukte Ampyx om zo'n 4 miljoen euro op te halen, alleen al in Nederland. Het bedrijf leunt behalve op crowdfunding, investeerders en giften ook op Nederlandse en Europese subsidies.

Ruiterkamp denkt dat er tot nu toe al minstens 16 miljoen euro is geïnvesteerd en dat er tot 2021 nog zeker 30 miljoen euro nodig is.


Een prototype van het bedrijf uit 2016. (Foto: Ampyx Power)

In 2021 hoopt het bedrijf haar eerste commerciële modellen gemaakt te hebben en voor het eerst omzet te draaien. "Een investering in ons is er een van de lange adem", geeft Breukelman toe.

Samenwerking met E.on

Dat het bedrijf nu een samenwerking aangaat met E.on is een grote stap. E.on levert een testlocatie, waar Ampyx Power de automatische piloot kan perfectioneren. "Vergelijk het met een autofabriek waar met twintig robots in een gecontroleerde omgeving een auto maken. Als je die robots op rijdende karretjes zet, krijg je ook een hele andere situatie", legt Breukelman uit.

De automatische piloot van de AP3 meet honderd keer per seconde en corrigeert twintig keer per seconde. Dat moet ook wel, vanwege de wind die de situatie ieder moment anders maakt boven zee. Daar moet het systeem op kunnen anticiperen zonder dat 'een mens hem dat op de achtergrond influistert'.

Automatische piloot

Het bedrijf is al vergevorderd met testen, hun robot vliegt al ruim een jaar zonder menselijke bemoeienis. "Iedere keer dat je de autopilot meer controle geeft, blijkt dat hij al veel meer kan dan de mens."

In eerste instantie wilde het bedrijf de testlocatie dit jaar al openen, maar dat zal niet lukken omdat ze eerst meerdere systemen wilden testen, maar daar vanaf zagen toen bleek dat er uit de markt vooral interesse is in offshore. "Noem het voortschrijdend inzicht", zegt Breukelman.

'Draai gemaakt'

Beide mannen zien het uitstel als de normaalste zaak van de wereld voor een bedrijf dat groeit. "Wij hebben echt de draai gemaakt van een R&D-gerichte organisatie naar productgeoriënteerde organisatie", legt Ruiterkamp uit. De groei van het bedrijf omschrijft hij als "van zoeken naar wat je nog niet weet met z'n zevenen, naar beschrijven wat je wel weet en daarmee aan de slag om te zorgen dat het product altijd werkt met 45 mensen."

Om de sfeer van startend ondernemend bedrijf te houden, luncht iedereen in het bedrijf wel samen. Ook is iedere werknemer op de een of andere manier aandeelhouder. "Wij vinden dat iedereen die bijdraagt aan het creëren van waarde, ook moet profiteren als het een succes wordt", legt Breukelman uit. Dan kun je ook mensen aanspreken als het misgaat, omdat het hen ook zelf schaadt. "Dat lijkt tot nu toe goed te werken", voegt hij lachend toe.

Afhankelijk van risico's van investeringen

Wanneer de markt klaar is voor de stroomopwekkende zweefvliegtuigen van Ampyx Power is volgens Ruiterkamp koffiedik kijken. "Als de financiële risico's hetzelfde zijn als voor offshore windmolens en we concurrerend zijn qua prijs en vergelijkbaar vermogen, dan kan het snel gaan", stelt hij optimistisch. Maar daarbij is het bedrijf wel erg afhankelijk van de bereidheid van institutionele beleggers om te beleggen, houdt hij een slag om de arm.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen